Dubbelpanerad torsk, lite nyttigare

Det kändes lite konstigt att plocka fram mjöl och ströbröd idag när det var dags att panera torsken. Alltså pga gi-tänkandet. Jag kikade i min skafferilåda och såg  ifall det fanns något där som kunde användas som substitut, något som var lite nyttigare. Så här blev det…

3 torskfiléer
1 dl dinkel fullkornsmjöl
0,5 dl vetegroddar (eller krossat bovete blir knaprigt o gott)
0,5 dl ströbröd
1-2 ägg (jag fick använda två för mina ägg var små)
citron
Kryddor: 1tsk salt, drygt ½ tsk curry extra stark

 Smör + rapsolja till stekning

Dela torsken på längden så varje filé blir hälften så hög lägg dessa på en tallrik och pressa över citron, vänd så det kommer på båda sidorna. Vispa upp ägget, lägg mjöl i en tallrik och vetegroddar och ströbröd i en tallrik. Krydda mjölet med salt och curry och rör runt. Doppa varje filé först i mjöl så det täcker, doppa sen i ägg och till sist i ströbröd o vetegroddarna. Lägg alla på en tallrik. Hetta upp en panna och stek varje filé i smör och olja, vänd bara en gång, det tar inte många minuter på varje sida, har du en digitaltermometer så sätt den på 52C då är torsken klar och ska ha fått en härlig knaprig yta. Servera gärna med en klyfta citron som pressas över, eller lägg ett par skivor citron på.

 Idag åt vi torsken tillsammans med krämig pepparspenat, bulgur och citron, men det passar perfekt med kokt potatis, kall eller varm sås och härliga grönsaker till också.

**Ett litet tips kommer här, om du inte vill blanda skorpmjölet med vetegroddar så ta gärna krossat bovete istället, kanongott blev det, knaprigt också. Nedan serverat med potatismos, dillsås och citron.

7 reaktioner till “Dubbelpanerad torsk, lite nyttigare

  1. Mammamandala

    Hihi, lustigt att du frågade just denna gång. För först smakade jag en liten bit när de var nystekta för jag tyckte det såg så gott ut, och jag tyckte faktiskt inte att det smakade illa alls. Så tallriken här uppe är min men jag tog bort halva torsken, så en halv panerad torsk åt jag 😀 Det kanske börjar vända 😉 Det var väl 20 ggr man skulle äta en viss sak för att börja tycka om det.

    Vad säger du om en liten träningsrunda imorgon? Jag ska jogga 12 min, är ute totalt 45 min tror jag, går alltså de andra minuterna.

    • Josefine

      Snart kommer du nog att kunna äta fisk och tycka det är gott tror jag!!
      Ska nog prova det här receptet. Har torsk i frysen som bara ligger och samlar damm. Bra att få lite mat inspiration…!

      Jag har fått magkatarr tyvärr Så jag ska nog bara vila i helgen..tråkigt..
      Men en annan gång kanske….

  2. Mammamandala

    Åh jaha vad synd, hoppas du blir bättre i magen snart. Men du, inte bara kanske att du ska med. Nu får vi ju hjälpa och stötta varandra inför loppet, jag kanske kan komma ifatt dig och när du e redo kan vi jogga ihop (hoppas jag att jag klarar iaf).

    Bra att torskreceptet kan inspirera, jag tänker hela tiden att jag måste laga annan fisk o inte bara lax varje vecka. Kanske är det så att det är just lax o skaldjur som jag inte är så glad för. Ska se om jag kan hitta nån annan god fisk till nästa vecka. Det dumma är att färsk fisk brukar inte finnas förrän på tisdagar och vi veckohandlar på måndagar.

Lämna en kommentar