Veckomeny för vecka 50

En kaotisk vecka väntar och jag vet inte hur vi ska klura ut att hinna med allt som behöver göras. Jag har extremt mycket att göra i skolan och det är lussefirande, julkortsfix, ja sen behöver jag nog inte ens nämna att det är jul nästa vecka och allt som ska göras inför den dagen. Hmm julgran, behövs det? Julbak? Julklappar kanske vi kan hoppa över i år? Nä jag lovar jag ska göra vad jag kan för att julen ska bli så mysig som den ska vara för barnen. Själv hoppas jag att dessa två veckor av stress kan göra att jag åtminstone kan slappna av på julafton. Juldagen ska jag jobba. Sen är det tillbaks att plugga igen. Inget jullov här inte. Så den här stressen kommer spegla sig i veckans mat, enklast möjliga får det bli eftersom jag är i skolan varje dag och familjen kommer komma hem sena dagar. Att jag är sjuk gör inte tillvaron bättre heller, jätteont i halsen, hängig o hostig.

Måste tillägga att jag är trött på att fotografera maten i mörker, blir inte alls så ”roliga” bilder utan bra ljus. Men men det får vi stå ut med? Var jag än kikat på olika matsidor dyker jag på potatis och purjolökssoppa och det är en rätt jag aldrig har lagat så jag kände att det får bli veckans nyhet, hoppas det är så gott som alla verkar tycka. Hmm kanske jag ska lägga ut matsedeln också innan jag skriver alldeles för mycket.

Måndag: Krämig vitlökspasta m. knaperstekt bacon o pinjenötter


Tisdag: Köttfärs- & fetaoströra m couscous
Onsdag: Röd currygryta m kokosmjölk i en savoyskål, risnudlar


Torsdag: Dubbelpanerad torsk, potatismos, dillsås, citron
Fredag: Pepparbiff (av ryggbiff), ugnsbakad tomat m fetaost och råstekt potatis, sås 
Lördag: Henrik lagar gryta av något slag
Söndag: Potatis- & purjolökssoppa, vitlöksbröd

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kattis
    Dec 13, 2010 @ 21:16:35

    Hej tjejen!
    Julbak behövs inte… man kan köpa det man vill ha! Gran tycker barnen om men kanske nån annan kan hjälpa till att klä den med dem? Julklappar borde hinnas beställas på nätet, har beställt leksaker på hikmet.se flera ggr, smidigt så kan man hämta på uppe på axamo och slippa fraktavgiften (eller betala den o hämta närmare). Prioritera och välj ut det som är viktigast, tror barnen uppskattar mer en mamma som kan njuta av julen tillsammans med dem (även om det bara är julafton) än en som är helt sönderstressad…
    Skickar några styrkekramar!

    Svara

    • Mammamandala
      Dec 14, 2010 @ 18:24:53

      Nu har jag kommit en bit på vägen och hoppas att planerna kan lösa kaoset som rådet i huvudet. Svärmor o svärfar kommer hit några h imorgonkväll så kan jag och Henrik ge oss ut och fixa kuvert till julkorten och köpa present till min syster som har kalas på fre. De kommer även att hjälpa oss att köpa en gran, jätteskönt!

      På söndag tar min mamma barnen några timmar så vi kan fortsätta julklappsinköpen. Barnen har jag redan köpt klart till så det är resten som ska handlas, de svåra kvar. Håller med om att Hikmet är perfekt till julklappshandlingen. Jag har köpt mina också där ett par år men i år åkte jag till Gekås istället och gjorde all inhandling där, tanken var att jag även skulle köpt julklapparna till alla andra där men det hann jag inte.

      Julbak, det kan bli att jag prioriterar bort det, möjligtvis att vi gör lite marsipangodis dagen innan. Det är så gott att jag nog inte kan vara utan det på julafton 😀

      Tusen tack för dina stödjande ord!!! Kramar tillbaka!

      Svara

  2. Angela
    Dec 14, 2010 @ 08:40:06

    Jag säger som Kattis fast inte lika diplomatiskt.

    Sluta vara FRÖKEN DUKTIG. SLUTA STRESSA! Det löser sig!

    Skicka julkorten elektroniskt eller skicka inga alls. Nog för att familjen S/R julkort tillhör julens högtider i princip för vår del, vi ÄLSKAR era vackra, fina julkort men i bland måste man inse sina begränsningar!

    Julklappar behöver dom inte så många, de får av alla andra. Ta hjälp av din rara mamma, kan inte hon baka? Skicka Henrik till affären som du brukar och Pelle kan ta ner granen åt er.

    Barnen kan klä granen medans du ligger i soffan och dricker äppelglöggen som jag kommer över med.

    Det finns förresten en till fröken duktig, hon som skrev inlägget där innan. Hon skickade julkorten redan i november, det är verkligen strängt förbjudet 😉

    Vilken vacker bild på pastan! Du är så duktig på sånt! Kan inte du fotografera min glass snart. På tal om att prioritera rätt grejer hehe!

    Svara

    • Mammamandala
      Dec 14, 2010 @ 18:36:26

      Du är gullig du 😉 Jag ska sluta att vara fröken duktig *hihi*. Julkorten kan jag inte vara utan, även om jag inte kan lägga så mycket tid på dem som jag annars försöker så vill jag skicka dem. Så Henrik har skickats till Mediamarkt för framkallning (innan han åker och storhandlar). Men oj Kattis, julkort i november, hahahhihi, hjälp, det kanske man skulle sikta in sig på något år så de verkligen kommer fram innan jul.

      På nåt sätt utan att jag behövde be om hjälp så känns det som att jag har fått lite hjälp på vägen. Som jag skrev ovan så fixar Agneta o Pelle gran + att de och mamma är barnvakter vid två tillfällen och det är väldigt skönt, att åka och handla med tre barn känns som en omöjlighet. Åker både jag och Henrik kan vi dela upp oss och få dubbelt så mkt gjort på samma tid, smart va 😉

      Åh äppelglögg drack vi förra helgen, det var riktigt gott, så det låter finfint om du kommer över med det! Men om jag ska ligga i soffan medans de klär granen måste jag nog ha filmkameran framme också, sen får jag dra ett streck för varje gång Vilgot drar ner granen ochdra streck för hur många kulor han har sönder. Nä nu ska jag inte vara negativ och gå händelserna i förväg. Drömmer mig tillbaka till soffan med den goda glöggen, lite julmusik och de underbara barnen som gör granen alldeles särskild fantastisk.

      Din glass går jag verkligen och längtar över, går och funderar om dagarna vad jag ska baka och vilken glass jag skulle vilja smaka 😀 Jag älskar ju nougat, pecannöt, kola, o ja salt lakrids gillar jag ju med. Men jag kan inte komma på vad det ska bli. Men jag har dig i mina dagliga tankar ska du veta 😉

      Stor Kram till dig Angela!

      Svara

  3. Angela
    Dec 14, 2010 @ 08:41:52

    Vi gjorde förresten Potatis och Purjosoppa i går, mycket GOTT! Vad betyder egentligen dubbelpanerad? är det både ströbröd och mjöl? men hur panerar man annars i så fall? använder alltid båda…

    Svara

    • Mammamandala
      Dec 14, 2010 @ 18:41:33

      Åh om du har ett lyckat recept så dela gärna med dig av det! Jag har inte kollat igenom hur jag ska göra min än. Med dubbelpanering menar man att du har tre skålar, en med mjöl, en med ägg och en med ströbröd. Först doppar du i mjöl, sen ägg och tillsist ströbröd. Vanlig panering blandar man väl mjöl och ströbröd om jag inte har helt fel för mig. Jag länkar till när jag gjorde dubbelpanerad torsk sist, (dessutom lite nyttigare).

      Svara

  4. Kattis
    Dec 14, 2010 @ 17:19:52

    Jo jag är också en fröken duktig… men fått inse mina begränsningar och sprider ut peakarna en aning! (Därav julkorten redan i november… men var väl ändå 30e eller nåt?)
    Men ner med ambitionsnivån för denna julen, det är både jag och Angela överens om!
    Julklappar får våra barn bara en varsin från oss, det blir något mer rejält som de verkligen önskar sig istället för en massa mindre. Vet att det blir så många ändå även om vi försöker övertyga övriga släktingar att det räcker med att de ger en varsin.

    Svara

    • Mammamandala
      Dec 14, 2010 @ 18:45:47

      Hihi jag måste säga att jag tyckte att det var lite roligt att höra att du skickat de så tidigt. Det finns egentligen bara positiva saker med det, alla får njuta av dina fina julkort länge, alla får en chans att hinna skicka tillbaka julkort till dig (om de av någon anledningen inte tänkte göra d), dessutom slipper man paniken så här i sista stund. Det enda minuset jag kan komma på skulle väl vara att du sätter lite extra stress i de du skickar julkorten till 😉

      Nu har jag skrivit en hel roman här på sidan. Men det är så kul med kommentarer så jag skriver gärna på så länge det får plats.

      God Jul till er båda!!! Kramar

      Svara

Kommentera

