Mandalas rödvinsgryta i lergryta

Här kommer ett av mina absoluta favoritrecept som har följt mig i många år nu. En värmande höstgryta med tydliga smaker av rödvin, timjan, vitlök och tomat. Receptet har legat i bloggen tidigare men efter att ha ätit grytan ikväll vill jag lyfta fram receptet igen.
Den senaste tiden har jag haft funderingar över om jag inte borde bli vegeterian men även om en stor del av mig vill bli det så kan jag nog inte motstå kött när det är som godast. Högrev som har fått koka i härliga smaker i tre h i lergryta smälter nästan i munnen och det här är en rätt jag brukar längta efter under sommaren. Kan tillägga att Henrik inte gillade tanken på att jag skulle bli vegeterian, han blev rädd att jag skulle sluta laga goda kötträtter.

1,3-1,5 kg Högrev
1-2 lökar
2 morrötter
4 vitlöksklyftor
8-10 champinjoner
1 buljongtärning
4-5 dl rödvin
2-3 dl vatten
1 burk krossade tomater
Kryddor: timjan (färsk är godast), 1 tsk salt, 12 kryddpepparkorn , 3 krm cayennepeppar, 1-2 lagerblad
1 msk Soya
Maizena, till redning

Börja med att blötlägga lergrytan i kallt vatten, minst 30 min. Skär köttet i grytbitar o lägg ner i grytan. Dela morrötter o lök i ganska stora bitar, krossa/grovhacka vitlöksklyftorna, lägg i grytan. Smula över en buljongtärning. Krydda med de olika kryddorna (spara lite färsk timjan till serveringen). Häll över rödvin, vatten o krossad tomat. Rör runt lite lätt. Om vätskan inte täcker köttet så öka med lite vin och vatten. Sätt på locket på lergrytan.

In i kall ugn o ställ ugnen på 240 C. Efter 2h, ta snabbt ut grytan (var försiktig när du lyfter på locket), lägg i klyftade champinjoner, soya, 1 dl vatten och 1dl rödvin (om det är lite vätska i grytan), strö över maizena och rör runt lite lätt. Snabbt in med grytan i ugnen igen i ca 30min-1h. (Det har blivit gott med bara 2h totalt inne i ugnen med).

Servera med kokt potatis eller ris o valfria grönsaker, en sallad med färsk basilika o timjan i. Kör du Gi kan du koka  potatisen dagen innan och sen steka den innan servering (nerkyld potatis har mycket lägre gi).

*Tips! Nu under min gi-tid så serverade jag grytan till stekt potatis (den ska ha varit nerkyld för lägre gi) kryddad med örtsalt och det var väldigt gott.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 37 *GI-vecka 4* (+ GI-uppdatering) « Mammamandala's Blog
  2. http://www.imdb.com/title/tt1823125/
    Jan 02, 2013 @ 22:19:15

    It’s the best time to make a few plans for the future and it is time to be happy. I’ve read this submit and if
    I may I want to suggest you some attention-grabbing
    issues or tips. Maybe you could write next articles regarding this
    article. I desire to learn even more things about it!

    Svara

  3. website owners
    Apr 17, 2013 @ 07:44:37

    I am sure this paragraph has touched all the internet people, its
    really really pleasant piece of writing on building up new webpage.

    Svara

  4. näsplastik
    Jun 17, 2013 @ 08:58:33

    Hello my loved one! I want to say that this article is amazing, nice written and include almost
    all vital infos. I’d like to see more posts like this .

    Svara

  5. ladies gym bag reviews
    Jul 01, 2013 @ 04:30:46

    Hey there! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask.

    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?
    My blog covers a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
    If you might be interested feel free to send me an e-mail.

    I look forward to hearing from you! Great blog
    by the way!

    Svara

Kommentera

