Champinjonsoppa

Champinjonsoppa är nog inte det bästa i gi-tider men jag behöver äta soppa en gång i veckan i alla fall och det är inte mycket kolhydrater i så jag bestämmer att jag ska få äta det 🙂

400g champinjoner
1 lök
2 buljongtärningar (grönsaks hade jag)
1 l vatten
1-3 tsk sambal oelek, beroende på hur stark du vill ha den (1 hade jag idag och den var inte stark)
1½ dl grädde (jag tog vispad grädde som jag hade över i kylen)
1 dl vitt vin
Kryddor: persilja, lite vitpeppar, salt om du tycker att det behövs.

Skiva champinjonerna, grovhacka löken och stek detta i lite olja utan att ta färg. Häll på vatten och låt koka upp, koka ca 10 min. Rör ner buljong, vin, sambal och mixa soppan slät. Häll i grädden och låt koka några minuter till, smaka av med peppar och salt om det behövs. Servera soppan med några färska champinjoner (skivade) och grovhackad slätbladig persilja.

Frukosten är det mål jag längtar efter mest nu i GI-tider

 

Det kan bero på att det är fram till frukosten som det har gått flest timmar utan att äta. Jag längtar mer till frukosten nu när jag har börjat äta en grov smörgås. Så som på bilden har frukosten sett ut hela veckan, grov smörgås med solrosfrön, färskost, avokado och kalkon har jag varje morgon, sen varierar jag grönsakerna, sen en stor kopp te som även den mättar.

Imorgon är det bröllop och jag känner mig lite nervös för vad jag ska äta då, jag kommer ju äta det som bjuds förstås eftersom det kommer vara en fin och lyxig middag, men tänk om min synd ger mig återfall. Äh, kanske inget jag ska tänka på för mycket idag, jag får ta det imorgon och sen ha en kämpardag på söndag.

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/1152896/mammamandalas-blog?claim=ndnkcvstmbm”>Följ min blogg med bloglovin</a>