Om mig…

Jag är:

*ur form och vill gärna ta tag i träningen igen

*trodde att det här skulle bli en bra gi-vecka, men hinner inte med att vara hemma och laga gott när jag sitter i skolan hela dagarna + kvällarna. Men jag har ändå försökt äta bra.

* inne på min fjärde termin på ssk-programmet

*anmäld till Göteborgsvarvet 2011

* trött

* lite bekymrad över hur det ska gå för mig i skolan framöver

~ från malmö men bor i Jönköping
~ 30år
~ mamma till Cassiopeja -03, Ofelia -05 & Vilgot -09
~ sjuksköterskestuderande med målet att bli barnmorska
~ sambo med Henrik
~ väldigt glad för att laga mat utan exakta recept

*= är vad jag är just idag, kan variera och uppdateras ofta

~= är vad jag är stående, uppdateras sällan

Annonser

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Emma Larsson
    Dec 28, 2010 @ 16:24:08

    Hej,

    Jag gillar verkligen att läsa din blogg. Vill ta tag i mig själv nu. Vet att jag itne har någon ”jätte övervikt” men jag skulle vilja minska ett par kilon. Jag tycker det verkar sunt att äta enligt GI.
    Har bara en fråga, som du skanke inte kan svara på! Men jag undrar i fall du tror att det är jätte viktigt och äta enligt de tre olika faserna? För jag inbillar mig nämligen att det inte fungerar på mig, jag måste ha kolhydrater!

    Hälsn Emma Larsson

    Svara

  2. Mammamandala
    Dec 29, 2010 @ 11:37:47

    Vad glad jag blir! Jättekul att höra att du gillar bloggen, det inspirarar 😀 Du låter som mig med de här få extrakilona. GI måste jag säga överträffade mina förväntningar. Jag trodde aldrig att jag skulle klara mig utan kolhydrater men det gick. Det som var värst var första två veckorna, eller egentligen allra första veckan, den jag körde med rivstart. Men samtidigt tror jag att den underlättar för att klara resterande veckor bättre.

    Redan vecka 2 började jag med grovt bröd och det känner jag att jag inte vill vara utan, pasta o potatis är mycket lättare att stå över. Men en grov rågbrödsskiva med en massa godsaker på är en bra start på dagen. Så mitt tips är att samla på dig en massa recept och förbered dig på en rivstart vecka. Skriv veckomatsedel och skriv ner vad du kan tänkas få småäta om du blir jättehungrig, tex osaltade nötter, avokado, kalkonskivor, ost (i lagom mängd). Sen när du är redo så kör du igång, och skriv gärna ned vad du har ätit, det kan vara kul att titta på och var beredd på mindre roligt humör, huvudvärk och lite andra småkrämpor, med det är värt besväret!

    Hoppas jag svarade på din fråga, behöver inte köra stenhårt på de olika faserna men jag tror en veckas rivstart underlättar, vecka två kan vara ganska hård också men lite mer tillåtande sen inte börja äta pasta o potatis i mängder utan bara som ett litet tillbehör (glöm inte att är potatisen/pastan nerkyld och sen värd minskar gi-index massor).

    Kram från Leila/Mammamandala

    Svara

  3. pixeltrasher
    Feb 04, 2011 @ 15:22:44

    Har precis hittat hit via Familjeliv. Hej 🙂 Hur ser man på yoghurt och nötter inom GI? Har gjort två veckors lchf vilket väl får ses som rivstarten, men känner att jag vill inkludera dessa, samt surdegsbröd och t.ex sötpotatis, för att både kropp och själ ska gynnas.

    Svara

  4. Mammamandala
    Feb 04, 2011 @ 19:42:00

    Hej, vad kul att du har hittat hit Pixeltrasher! Välkommen 🙂 Vad skönt att du har gjort de första tuffare veckorna. Har du klarat två veckor blir det nog lättare att fortsätta.

    Nötter gillar man väldigt mycket i gi. Men det ska förstås vara i liten mängd och osaltade är nyttigast. Jag brukar ha oskalade jordnötter, mandlar, hasselnötter, valnötter och lite olika sorters frön hemma. Nötter o frön är perfekt som mellanmål. Ofta på kvällarna när jag blir sugen tar jag 10 nötter och en stor kopp grönt te.

    Yoghurt är ok som alternativ eller variation till frukosten, kika på den med minst mängd kolhydrater (det varierar), ha gärna i nötter o frön (eller hemmagjord müsli), behöver du söta kan du använda honung även om fruktos är med lägst gi, minns inte var jag har läst det men jag har för mig att kanel sänker gi.

    Jag tycker att äta en skiva surdegsbröd till frukost är ok, det är relativt lågt gi i surdegsbröd, jag äter ofta en skiva danskt rågbröd till frukost och det är också ok. Så länge det inte blir mer än så. Ha gärna en massa godsaker på smörgåsen så frukosten blir något riktigt riktigt njutbar. Ska du äta potatis skulle jag rekommendera att du kokar den dagen innan och sen steker/värmer den när du ska äta för det gör stor skillnad på gi-halten. Äter jag potatis gör jag så, kallsteker, plus att jag äter bara en och ser det som ett tillbehör till resten av måltiden.

    Hoppas du hittar en god balans och trivs med din nya livstil 😀 Fråga gärna igen om jag inte fick svarat på det du tänkte eller om du har andra frågor så svarar jag så gott jag kan.

    Mvh Leila

    Svara

  5. Bubbel
    Okt 10, 2011 @ 18:15:35

    Åh vad jag är glad att jag hittade din blogg! Sökte bilder för ett recept på tunisisk mat och hittade hit av en slump men stannade kvar en stund för jag gillade känslan du förmedlar, tack för inspirationen (och lånet av bilden på din tomatgryta!:)) På återseende!

    Svara

    • Mammamandala
      Okt 11, 2011 @ 06:20:05

      Åh vad kul att du hittade hit, jag tycker det är superkul med folk som kan inspireras av min blogg. Jag har haft lite fullt upp sista tiden så jag hoppas du hittar vad du söker i det som finns, kanske dröjer liiite till innan jag sätter igång som jag brukar igen 😀 En bra start på dagen blev det av din kommentar, tack! / Mammamandala

      Svara

  6. Monica
    Dec 06, 2011 @ 14:44:25

    Hej,

    Kan du ringa mig, gärna så snart som möjligt.
    Mvh Monica, reporter Expressen 08-7383057

    Svara

  7. Sibel canatan
    Jun 28, 2016 @ 18:25:05

    Jättefin! jag älskar musik böcker blommor o mat + psykologi. Mvh Sibel

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: