Helstekt rostbiff med smak av timjan

Så enkelt och så gott. Det enda som krävs är att man har tiden att köra rostbiffen på låg värme. Örterna kan man variera från gång till gång eller efter vilka färska kryddor som finns hemma.

900g rostbiff

1 stor vitlöksklyfta

Kryddor: Flingsalt/havssalt, örtsalt, timjan (ca ½ kruka färsk), vitpeppar och lite cayennepeppar

Smör till ugnsformen

(Mitt kött var nästintill rumstempererat innan jag började tillagningen). Sätt ugnen på 140C (varmluft). Krossa vitlöksklyftan och gnid in köttet med den, lägg den sen tillsammans med köttet i formen. Krydda med salt och peppar och gnid in kryddorna runt om hela rostbiffen. Smöra en liten och lagom ugnsform. Sätt in rostbiffen i mitten av ugnen. Grovhacka  timjan, du kan ta bort de grövsta stjälkarna, jag lät mina vara kvar. Efter ca 45 min så vände jag på köttet för att sen vända tillbaka det dem sista 20min (varför jag vänder är mest för jag vill att ovansidan ska ta del av den goda skyn som köttet står i). Total ugnstid blev 1½h för att få ett rosa/mediumstekt resultat.

Ta ut köttet ur ugnen. Lägg köttet på en bit ugns/aluminiumfolie och gnid in ovansidan med timjan och svep om biffen med folien. Låt stå tills det ska servas. Jag lät köttet vila i ca 1h innan servering.

Skyn i ugnsformen använde jag till en god rödvinssky. Blandade skyn med rödvin, vatten och pyttelite socker (ett par nypor), smaka av och se om du behöver krydda skyn.

Rostbiffen är lika god på smörgåsen som till en härlig potatisgratäng med tillbehör och till en sallad.

8 reaktioner till “Helstekt rostbiff med smak av timjan

  1. Immigration Advisers London

    Hey would you mind sharing which blog platform you’re working with? I’m planning to
    start my own blog in the near future but I’m having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!

Lämna en kommentar