Min variant på falafel 


Jag vet inte hur mycket av allt jag använde men dessa ingredienser hade jag i. Alla mått är ca

250g kikärtor

1/2 rödlök

1-2 msk sesamfrön

Ett par skvättar vatten

1 ägg

1 msk bovetemjöl

Färsk bladpersilja, basilika och jamaicansk timjan (mer lik mynta i smak)

Övriga kryddor: örtsalt, spiskummin

Olja till att steka/fritera i

Blötlägg kikärtor minst 8h. Finhacka lök och kryddor. Kör kikärtorna i matberedare tills de blir hackade men inte för mosiga. Blanda alla ingredienser och låt stå några minuter. Hetta upp olja, jag använde wokpanna och oljan täckte halva bullarna istället för att fylla upp så hela friteras på en gång. Forma till lagom stora bullar och lägg försiktigt ner i den heta oljan. Rör inte dem förrän de är fasta och har fått fin färg på undersidan. Pressa inte ihop bullarna utan bara forma och lägg ner, alla höll ihop när de friterades. Lyft försiktigt upp dem och låt oljan rinna av på ett papper innan de serveras. Riktigt knapriga och smakade kanongott. Med en morotstzatziki och sallad till blev det precis som jag önskade. 

Mina stora tjejer älskade detta. Hade de varit vegeterianer skulle de äta falafel ofta sa de. 

Kommentera

