Tillbaks till rutiner på vardagen! Veckomatsedel, en vegetarisk och en för familjen (för det går inte att kombinera här än)

Nu drar allt igång igen. Det är jobb, skola, träningar, storhandling, veckoplanering, matsedlar mm. Vardagen kommer åter och för oss underlättar det så med försök till rutiner och lite struktur. Jag började jobba förra veckan och Henrik börjar denna vecka. I våras gick jag och blev vegetarian så nu blir det två veckomatsedlar varje vecka för Henrik och barnen äter fortfarande kött. Det är inga stora skillnader men skriver ändå två olika för att maten ska bli lite mer genomtänkt.

Vilgot och Peja plockar blåbär i ösregnet

Ursäktar för att det är så mycket halvfabrikat på denna vegetarisk veckomeny (inför bröllopet köpte jag hem lite halvfabrikat och jag hade lite andra vegobiffar i frysen som underlättade denna vecka, får försöka tömma frysen innan det köps hem nytt):

Måndag: Sesam nuggets (Hälsans kök) med stuvade makaroner, riven parmesanost o vitlöksfräst blomkål.

Tisdag: Thaigryta med bla färsk broccoli, blomkål, sparris, linser, salladslök, champinjoner, röd currypasta, kokosmjölk och jordnötter, till hade vi jasmineris.

Onsdag: Stekta vegobiffar (hemmagjorda men från frysen), citronkokta bönor o broccoli, kokt potatis och en kall dillsås.

Torsdag: Vegofärssås, spaghetti och sallad

Fredag: Här blev vi bjudna på grillat. Grillad halloumi, champinjoner med pepparost, sparris, färskpotatissallad och en mango-currysås

Lördag: Grillad (i panna) chevre med honung och valnötter på machésallad, kokta rödbetor, ugnsbakad spetskål med vitlök- &chilismör (Henrik som rörde ihop och blev så nöjd), stekt salladslök och ugnsstekta potatishalvor.

Grillad chevre, bakad spetskål och kokta rödbetor

Söndag: Crêpes med kantarell- & grönsaksfyllning, fetaost. Till hade vi nyplockade tomater, avokado och gräddfil. Får ärligt säga att det var mina första egenplockade kantareller som jag använde. Jag har haft turen att få nyplockade tidigare men aldrig själv plockat. Blåbärstårta till efterrätt med blåbär från skogspromenaden.

Crepes med kantarell- &grönsaksfyllning

Blåbärstårta

 

Barnens matsedel: (Henrik äter från båda, lite lyxigt 😉 )

Måndag: Cassiopejas köttbullar, stuvade makaroner, en skål med färsk blomkål, tomater och majs

Tisdag: Kycklingthaigryta med jasmineris.

Onsdag: Ugnsstekt lax med citronkokta bönor o broccoli, kokt potatis och en kall dillsås (dillsåsen smakade dilldippa enligt Ofelia).

Torsdag: Vegofärssås, spaghetti och sallad

Fredag: Grillat hos grannen. Grillad kyckling, halloumi,  färskpotatissallad och en mango-currysås

Lördag: Vitlöksstekta kotletter (ekologiskt kött), kokta rödbetor, ugnsbakad spetskål med vitlök- &chilismör (ingen favorit hos något av barnen) och ugnsstekta potatishalvor.

Söndag: Crepes med vegofärsfyllning (skulle jag ju kunnat äta med men jag tyckte det var roligare med kantareller), ingen tänkte på att det var av vegetarisk färs.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Tanjuska
    Aug 24, 2013 @ 14:28:59

    Hej! Vore kul att höra om dina tankar varför du valt att bli vegetarian?!
    Jag blir alltid så inspirerad att laga din mat. Men jag tänkte höra om du inte har några goda recept på lager med så få ingredienser som möjligt. För de dagar när man inte orkar ta sig till affärn hehe 🙂

    Svara

    • Mammamandala
      Aug 27, 2013 @ 09:50:01

      Hej. Det är många som undrar så jag ska skriva ett inlägg om mina tankar som gör mig till vegetarian.

      Ska se om jag kan göra ett inlägg med få ingredienser med, eller om t.o.m kan göra en kategori för rätter under 10 ingredienser, eller är det för många? 5 kanske?

      Svara

      • Tanjuska
        Aug 27, 2013 @ 13:35:56

        Ja va kul! Ska bli intressant att höra (läsa)
        Ja en kategori är väl en bra ide. Mellan 5-10 tycker jag låter bra!
        Du kan väl även tipsa om ”varor” som du alltid har hemma. Du kanske rent av ska skriva en kokbok 🙂

      • Mammamandala
        Aug 27, 2013 @ 17:54:44

        Ok ska bli! Jag ska göra en kategori. Men tänker du med kött eller bara vegetariskt? Blandat? En kokbok hade ju varit fantastiskt kul att göra…kanske får bli nästa steg 😉

        Ska se till att skriva en lista på varor jag alltid har hemma. Kul med idéer, tack! 😀

Kommentera

