Dagen då min systerdotter föddes

Image

Dagen var en lördag som började med att klockan ringde 5:15, det var inte min klocka men Henrik fick upp och hoppa för att köra iväg med Cassiopeja på konståkningstävlingen Olle-gulle i Norrköping. Jag kunde inte somna om utan gick upp och gjorde en stor kopp te. Vilgot och Ofelia låg fortfarande och snurrade. Fick ett samtal från en uppgiven Marie som inte hade mycket krafter kvar. Planen för dagen var att försöka hitta en bebismössa för det ville Marie ha till lillan när hon var född. Vi visste fortfarande inte om det skulle bli bebis idag eller om den skulle kika ut när det var planerat (måndag 12e). Upp till stan begav jag mig med barnen. Mamma meddelade att hon åkte in till Marie för att vara hennes stöd, hon mådde som sagt allt annat än bra.

Image

Jag började min butiksvandring på Lilla Violen, hittade en jättesöt mössa men kunde inte bestämma mig för den så vi gick vidare till Katani där det också fanns supersöta bebismössor men ingen rosa, och det var ju just rosa den skulle vara (enligt Marie). Så vi tog bilen till andra sidan stan, gick till Polarn o pyret, lindex, kappahl, Åhlens och till slut H&M. När vi var inne på Kappahl ringde Henrik och lät mig lyssna på prisutdelningen, etta kom Cassiopeja! Det var allt jag behövde höra just då, sen fanns ju en önskan om att ha fått vara med där men bestämde mig för att nästa tävling åker jag på. Inne på Åhlens hittade jag en mössa som var ok men lite stor, så den köpte jag inte utan det blev två söta på H&M men kände inte mig nöjd där heller så det var bara till att ge mig tillbaka till Lilla Violen för att köpa den mössa jag först fastnat för, det blev en härligt badlakan med hätta också där ifrån.

I nuläget hade vi fortfarande inte fått besked om hur det skulle bli om bebben skulle få komma till världen idag eller vänta. Så vi åkte hem. Väl hemma efter 3 intensiva timmar på stan med två nu så hungriga och trötta barn så ringde Marie, nu var det klart att det skulle bli födelse. Oj fart fick jag och handtvättade mössorna och badlakanet för att hinna torktumla och sen ha det klart tills jag skulle få möta lillan. Ja, sen efter att mamma smsat att hon skulle nu stänga av mobilen för att börja med förberedelser på förlossningen, så tog det så lång tid. Vilken lång väntan det är för en som inte är där. Cassiopeja hann komma hem för att sen åka iväg på allmänåkning igen. Henrik hann åka iväg med Vilgot och köpa tablettask som var önskegodis för kvällen. Sen hann Peja komma tillbaka och vi började kolla på Melodifestivalen, final ikväll. Melodier som ”kärleken är ett Mirakel”, ”Amazing” ” Euphoria” ”Jag reser mig igen”…satt och tänkte och kvällsdrömde att alla låtar kan säkert kopplas till den lilla som snart kommer till jorden. Nu ! Nu kom ett sms fr mamma som sa att de var tillbaks på förlossningen och Marie skulle fråga om jag fick komma dit”. Ett foto hoppade upp på facebook…åh vilken sötnos. Vilken lycka att bli moster hihi… kl 18:37 blev jag moster.

Ca 21:00 fick jag möta en trött men nu mycket mer avslappnad och välmående lillasyster för att sen mötas av hennes man med ett litet knyte i famnen. Åh vad härligt…

Image

Vi stannade kvar tills melodifestivalen var slut och vinnaren blev den tippade Loreen med Euphoria. På vägen hem kände jag mig så glad och stolt över lillasyster som kämpat in i det sista och äntligen fick sin lilla i famnen. På vägen hem möttes jag av en himmel som lystes upp av en nästan full måne och strålande blinkande stjärnor. Längtar tills jag får mysa med henne igen.

ImageImageImageImageImageImageImageImage

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mamma /mormor
    Mar 11, 2012 @ 09:46:51

    Fin text o fina bilder som alltid Leila, det kommer bli mycket skoj o lek med lilla Isabella i framtiden : )

    Svara

  2. kristina
    Mar 11, 2012 @ 16:25:14

    Jag förstår att det måste kännas härligt att ha blivit moster och att du och Marie nu har något gemensamt 🙂 Härliga bilder! Kram

    Svara

Kommentera

