Örtlax med räkor en kall citronsås och lite finhackad rödlök

En perfekt fredagsmat med en härligt nöjd familj. Nåt av det bästa jag vet är att höra barnen säga att de älskar maten och samtidigt äter flitigt. Idag var en sådan dag! Perfekt en fredag eller hur?! Som det mesta annat jag lagar, snabbt och enkelt.

400g laxfilé

½ kg räkor (med skal)

Kryddor: örtsalt, franska örter och vitpeppar

Blanda kryddorna på en tallrik, krydda rikligt så det räcker runt laxfilén. Dela laxen i lagom bitar eller låt den vara hel. Krydda sidorna ordentligt på laxfilén. Stek färdig i lite olja, tar bara några minuter på varje sida.

Skala räkor och lägg ovan på den färdiga laxen, strö över lite finhackad rödlök.

 

Citronsås

2½dl turkisk yoghurt

½ citron

1 tsk flytande honung

Ev. gräslök

Salt & svartpeppar

Riv skalet av citronen och pressa saften över yoghurten, spara eventuellt lite citronskal att lägga överst. Häll i honung och krydda. Smaka av (det behövs en del salt tycker jag). Eventuellt kan man välja att ha i klippt gräslök också i såsen, det har jag ibland.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Danielas Lchf
    Nov 24, 2011 @ 12:40:02

    MUMS allt på idn blogg ser så gott ut! 🙂

    Svara

    • Mammamandala
      Nov 27, 2011 @ 11:23:03

      Hej Daniela! Vad roligt att du tycker det, hoppas du tycker det smakar gott också om du testar något. Ha en härlig advent!

      Jag måste tillägga att jag skäms lite över mitt uppehåll här på bloggen, jag har haft en tuff höst och bloggen har fått läggas åt sidan, men jag har inte gett upp den utan bara pausat, tur det finns många recept här så ingen står utan 😉

      Svara

Kommentera

