Tomatsås med ägg, inspiration från Tunisien

Från det goda tunisiska köket fastnade jag lite extra för denna tomatsås. Jag var med i köket hos min familj och fick se hur tomatsåsen lagades och har nu försökt mig på att laga den själv 😀 Jag tror att det blev ganska likt, kanske inte exakt samma smak, kan vara att min blev något mildare. Nästa gång kanske en liten liten sked harissa skulle passa att ha i. Sen var det lite mer känsla att hetta upp en panna med lågor från gasspis under. Min häll blir säkert varm men det ser inte riktigt lika häftigt ut. Vi var nära att köpa en gasspis i somras men av någon anledning så blev det aldrig så. Det här behövs:

1 kg fina röda tomat (jag fick från två växthus i närheten, annars hade jag kvisttomater)

3 vitlöksklyftor

2 msk tomatpuré

3 ägg

2 dl vatten

Olja

Kryddor: (rikligt av alla kryddor) salt, koriander, paprikulver och nymald svartpeppar

Tärna tomaterna och hacka vitklöksklyftorna. Hetta upp olja en  djupare panna och häll i tomaterna

och vitlöken. Låt puttra ett tag, hmm kanske 10 min. Häll i tomatpuré, krydda, vatten och blanda väl. Låt småputtra några minuter till.
När såsen är riktigt var så knäck försiktigt i 3 ägg. Rör nu inte i såsen utan låt äggen bli färdiga på ena sidan innan de vänds. Det går bra att röra lite och gulan behöver inte vara hel, gör man lite som man vill.  Jag tror nog att äggen kan ha legat i i ca 15-20 min. Smaka av såsen! Gott om den får lite hetta så räcker det inte med svartpeppar, ta gärna lite cayenne eller om du har harissa hemma ta i liiite.

Jag serverade tomatsåsen med couscous och kikärtor. I Tunisien hade vi gott bröd till att doppa i såsen.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mamma /mormor
    Sep 23, 2011 @ 10:33:14

    Detta var länge min favorit, vattnas i munnen när jag tänker på det : )

    Svara

  2. Mammamandala
    Sep 23, 2011 @ 14:45:10

    Kul att du med gillade den, riktigt gott 😀 Kan du ju med göra nu, passar perfekt som veg. med ju!

    Svara

Kommentera

