Veckomatsedel för vecka 38 med bla inslag av tunisisk mat

En måndag som nästan känns som fredag efter att ha jobbat/praktiserat långhelg (fre-mån). En helg som känts lite extra lång och med för få timmar på nätterna, dagarna kan vara jättelånga men tid för sömn finns liksom inte.

Jag går och väntar på att jag ska bestämma mig för att köra ett par veckor GI-rivstart för att sen komma i fas med kosten lite mer igen. Men jag tror att det kommer bli efter tentan jag skriver om 2½v. Innan dess har jag inte riktigt mina tankar närvarande nog för att planera lite extra, ja lite huvudvärk har jag inte heller tid med som gärna första veckan bjuder på när kroppen rensas på socker. Nog om det…återkommer förstås när det är dags! Denna vecka ska jag försöka ge mig på att laga en tunisisk rätt som såg ganska enkel ut att göra. För min familj i Tunisien var det bara ett tillbehör men här får det bli en rätt. Nu till veckans matsedel:

Måndag: Fräsch kycklingsallad med bla färska hyvlade rödbetor, parmesanost och pumpakärnor, en klassisk vitlöksvinegrätt till. Peja ville kalla middagen ”Nya familjefavoriten” men jag känner att vi har skaffat oss några st sådana nu 🙂

Tisdag: Kantarellpaj med broccoli och spenat, en härlig citronkräm till

Onsdag: Tunisisk tomatsås (förstås på goda tomater från grannens och svärföräldrarnas tomater) med ägg som serveras med couscous

Torsdag: Stekt lax med räkor, kall citronsås, ris och vitkålssallad

Fredag: Rödbetsbiffar toppade med cashewnötter, en klick turkisk yoghurt och ugnsstekta potatisstavar till

Lördag: Köttfärsgratäng med squash

Söndag: Bakad potatis med chilismör, en baconröra och blandade grönsaker

Kommentera

