Kycklingsallad med rödbetor och parmesanost

 

 

Jag fick så härligt mycket färska fräscha grönsaker från Camillas och svärföräldrarnas växthus som jag kände skulle passa perfekt i en färgglad sallad. Så här i rödbetstiderna så kan det nog slinka ner en o annan rödbeta i recepten i de kommande veckorna 🙂

1 grillad kyckling

2-3 rödbetor

2 morötter

5 tomater i olika färger (gul, orange, röd)

Sallad, jag använde lite blandade sorter från krukan i trädgården

1 liten purjolök från grannens växthus

½ rödlök

Parmesanost, att hyvla över

Pumpfrön

Bulgur (kokad i buljong, kryddad med örtsalt, citronsaft & olivolja), 2 port kan bli lagom eller efter smak

Vitlöksvinegrätt

Jag har sagt det förr men jag tycker att grillad kyckling är så perfekt att göra när man har en liten stund över, tex på helgen, grilla 2st för att sen dela/skära upp i lagom stora salladsbitar eller till gryta. In i frysen för att sedan plocka fram när tiden eller orken inte finns där.

Koka bulgur och låt svalna (min var kall från kylen). Dela rensa och dela kycklingen i lagom bitar. Skär salladen och lägg i salladsskålen. Skiva rödlök, purjolök och tomater. Skala rödbetorna och hyvla eller skiva tunt. Blanda ingredienserna och toppa med pumpafrön och parmesanost. Servera vinegrätten till eller blanda ner i salladen.

Kommentera

