Chilipassionerad fläskytterfilé, helstekt i ugn

Om Cassiopeja fick bestämma så tyckte hon att vi kunde kalla fläskytterfilén för ”en het köttbit” hihi. Sött namn kanske. Men jag gillar chilipassionerad bättre, vilket stämmer bra överens med smaken också, så så fick det bli 😀 Egentligen skulle jag ha serverat kantareller också till idag men efter att ha stått i en lång bilkö och hämtat barnen sent så fick det bli snabbast möjliga och tillbehör som halverade ugnspotatis, en klick CF och hemodlad sallad. Jag hade även från början tänkt att jag skulle marinera köttet kvällen innan med chiliröran men så blev det inte heller. Men det gav god smak ändå 🙂

 

1 fläskytterfilé (600g låg vår på)

1 spansk peppar (röd chilipeppar)

1 stor passionsfrukt (2 skulle jag ha om jag skulle serverade den när vi har gäster hemma)

1 msk rapsolja

Kryddor: salt & peppar

Sätt ugnen på 200C (bättre med max 150C men när vi är hemma vid 18 vill jag att maten ska gå så snabbt som möjligt). Putsa filen. Gnid in köttet med salt och peppar. Hacka chilin lite grovt och mixa tillsammans med passionsfrukten (innehållet) och olja. Jag sparade lite av passionsfruktskärnorna till servering. Stek fläskytterfilén i en panna med smör på hög värme för att få en fin yta, bara någon minut på varje sida. Lägg över köttet i en form med lite olja i botten. Häll över den mixade chiliröran. In i ugnen tills köttet har en temperatur på 65-70C, jag tror att det tog ca 20-25 minuter. Ta ut köttet, lägg över i folie och häll över den goda skyn från ugnsformen, stäng foliet. Låt vila några minuter innan servering. Jag la över några färska passionsfruktskärnor vid servering, gör gärna det för lite extra smak. Kan säga att det bränner lite om läpparna efter chilin. Till barnen tog jag bort de röda chilibitarna och då upplevde inte de att köttet i sig var starkt, det blev nog mest lite kryddigt när man fick pepparn i munnen.

Kanongott att servera med bara lite ugnspotatis, sky över köttet, en klick creme fraich och sallad.

 

 

