Höstgul fläskfilé i ugn

Riktigt saftig och god blev dagens middag. En höstgul fläskfilé med smak av curry och citron. Det är ju lika härligt varje gång alla barn gillar maten, idag var en sådan dag 🙂

 

1 fläskfilé

1-2 vitlöksklyftor

2 msk smör

½ citron

Kryddor: nymald salt, extra stark curry, paprikapulver, chilipeppar (på burk)

Sätt ugnen på 125C (varmluft). Putsa filén. Krossa vitlöksklyftorna och gnid in köttet med. Krydda rikligt och gnid in kryddorna i köttet. Hetta upp en stekpanna med 1 msk smör, lägg i vitlöksklyftorna och stek snabbt filén för en härlig yta. Lägg 1 msk smör i ugnsform och lägg över filén i formen för att sedan stekas klart i ugnen. Riv skalet av ½ citron. Jag körde innertemperaturen till 60C, lite lätt rosa och supersaftig men vill man ha genomstekt så fortsätt köra till att innertemperaturen visar ca 65C. Jag hade fläskfilén inne i ugnen ca 30 min.

Ta ut fläskfilén och pressa över saften från den halva citronen, lägg även på det rivna citronskalet och låt köttet vila ca 10, min under ugnsfolie hade jag. Servera sedan med vad du vill, det blir lika gott med en härlig vitkåls- eller grönsallad som råstekt potatis, ris eller pasta till. Eller varför inte servera krämiga kantareller till, det passar ju perfekt nu på sensommaren/hösten.

