Vitlöksmarinerade kidneybönor

Jag har ju nämt dessa bönor tidigare men inte skrivit ner receptet eller lagt upp någon bild. Nu när jag hade tänkte lägga upp receptet så kom jag på att jag har faktiskt inga exakta mått, men på ett ungefär, så hoppas det räcker för er. Nästa gång jag gör dem ska jag mäta istället för att hälla på känn och smaka av.

200g kidneybönor, kokta

½ rödlök (liten)

1-2 vitlöksklyftor

1 del äppelcidervinäger

2 delar olja (raps eller oliv)

Kryddor: salt, peppar, några blad basilika.

Riv vitlöksklyftan och finhacka rödlöken. Häll i olja och vinäger, rör ihop tillsammans med salt och peppar. Blanda i kidneybönorna och hacka i några basilikablad. Smaka av! Enklare kan det knappt bli, eller hur? Passar perfekt till grillat tycker jag.

Gräddig kantarellsoppa med hetta

Jag måste säga att det är riktigt lyxigt när grönsakerna kommer färska och nyplockade till dörren. Kantarellerna vi fick av svärmor o svärfar var de första för min del i år, men jag önskar att dessa inte blev de sista. Så gott det är med dessa gula svampar. Kålrot är inget som vi vanligtvis brukar köpa vid veckohandling, ja det vet ju ni som har koll på våra veckomatsedlar, men jag älskar att testa lite bortglömda grönsaker och göra något nytt (nytt för mig) av dem. Så när Camilla kom igår kväll med en kanonfin kålrot började jag genast fundera på vad jag skulle hitta på med den. Denna gång blev det kålrot tillsammans med kantareller. Senare i veckan när resten ska tillagas får vi se vad det kan tänkas bli,  jodå jag har börjat fundera ;-D

100-200g smörstekta kantareller (jag hade 100g hemma och barnen ville inte ha extra med kantareller, är man exempelvis 4 vuxna är det nog mer lagom med 200g)

1 gul lök

150g kålrot

2 vitlöksklyftor

1 röd spansk peppar

1 tsk tomatpuré

1 l vatten

2 buljongtärningar

1½ dl grädde av valfri sort

2 msk citronsaft

1 msk redning (jag hade mörk)

Salt

Serveras gärna med: salladslök, gräddfil och nyrostat vitlöksbröd

Börja med att borsta rent kantarellerna, stek bort vätskan och stek tillsammans med lite smör. Lägg kantarellerna åt sidan. Hacka lök, vitlök och spansk peppar. Tärna kålroten. Låt detta stekas mjukt i lite olja. Häll på hälften av vattnet, tomatpuré och buljongtärningarna och låt koka i ca 20-30 min. Mixa soppan slät. Rör sedan ner resten av ingredienserna förutom kantarellerna och låt soppan småputtra. Hälften av kantarellerna hackas och andra hälften skärs i mindre bitar för att toppa soppan med vid servering. Smaka av soppan och salta vid behov.

Servera soppan i små skålar med skivad salladslök, gräddfil och smörstekta kantareller. Försök att ha vitlöksbröden klara samtidigt och servera!

 

 

Kokar kantarellsoppa på nyplockade kantareller

Häromdagen  kom svärmor o svärfar förbi med nyplockade kantareller. Igår kom grannen förbi med bla kålrot så jag blev lite sugen på att koka ihop en soppa på dessa produkter och några till. Jag har inte helt bestämt vilka alla ingredienserna ska vara i soppan men jag väntar spänt på resultatet.  Är så sugen på en het soppa efter några dagar i ishallen. Just nu innehåller soppan lök, vitlök, kålrot, spansk peppar, tomatpuré, vatten och buljong men fler ingredienser väntar och planen är att receptet kommer upp ikväll 😀

