Flera medvetna val och ett som blev mindre lyckat

Igår när jag storhandlade försökte jag tänka mer ekologiskt, det som fanns ekologiskt och stod på inköpslistan åkte i vagnen, ja fanns det inte ekologiskt fick det förstås åka med ändå. Tina tipsade mig om ett bra tänk när det gäller att ekologisk mat är dyrare, bara titta på det ekologiska priset, och tänka att så här mycket kostar denna vara, inget annat, då slipper man titta på varan som står brevid 10kr billigare men inte ekologisk. Ett annat val var minskat inköp av kött och det gick bra det med, jag köpte inget kött, lax blev det och där hade jag en tanke om att lax från Norge känns bättre än lax som rest från Asien, men jag är inte direkt påläst måste jag säga, men det borde ju åtminstone minska resvägen för laxen.

Böngryta som står på veckans meny är ju bra i sig men här blev det ett mindre bra val av bönor kom jag på. Köpte sojabönor, för det har vi inte haft hemma innan och tänkte att det kan ju vara kul att testa. Så nu efter att ha blötlagt bönorna i 10h och låtit dem koka (står fortfarande och kokar)i över en timme så kom jag på att soja är ju något som skövlar regnskog, och nu har jag läst att sojabönor är just en av de stora anledningarna till att regnskog skövlas. Så där var mitt misslyckade köp. Har nu läst lite till…dumt att prata innan man läst på kanske. Det är främst sojabönor i sydamerika som bidrar till skövling, mina sojabönor kommer från Kanada, så jag kanske kan njuta av min böngryta i alla fall? Någon som är mer insatt får gärna kommentera och ge mig mer att tänka på för att göra fler medvetna val 🙂

Förresten, jag tittade på Babel för några dagar sedan och tyckte det var så intressant, missade början så jag ska försöka kika på det igen på svt.play, bla så var Moberg där fick tycka och tänka lite. Programmet handlade om en kille i Usa, Jonathan Safran Foers, som skrivit en bok och granskat köttindustrin. Tänker inte dra mer om vad det handlade om men uppmuntrar er till att kika på programmet, sen är jag väldigt sugen på att köpa hans bok. Som han sa så är det dumt om man blir avskräckt från att äta kött, håller upp två veckor för att sedan säga att man inte kan vara utan köttet. Då är det bättre att göra medvetna val, minska på ätandet och kanske bara äta kött någon gång i veckan, det blir också lättare att välja bra kött då. Det är lite så jag tänker och har börjat laga efter. Jag skulle vilja hitta någon som säljer kött från bra gårdar i närheten av Jönköping, någon som vet var det kan köpas så säg gärna till!

Bara en liten bild på helgens frukost. Äggsallad med en syrlig linsröra med smak av dill och gräslök.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lina
    Apr 12, 2011 @ 09:15:25

    Det finns ett ställe utanför Habo som heter Kvills kött som säljer kött, de har även hemkörning.

    Svara

    • Mammamandala
      Apr 12, 2011 @ 09:26:11

      Hej Lina. Jättetack för tipset! Ska försöka se om jag hittar någon mer info om dem. Det ligger ju bra och nära och förhoppningsvis har djuren det bra där också 🙂

      Svara

  2. Jessica
    Apr 12, 2011 @ 15:36:47

    Har inte tips på ekokött i Jönköping. Men vad det gäller fisk så har WWF en liten bra lista i fickformat som man kan trycka ut och ha i sin plånbok när man handlar. Den finns att ladda ner från denna länken: http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-kust/lsningar/1133536-fisk-till-middag

    Kram /Jessica

    Svara

  3. Mammamandala
    Apr 12, 2011 @ 18:07:50

    Åh vad bra Jessica, jag står alltid och tittar och tänker hmm undra om denna fisk är ok att köpa. Nu får det bli ekologisk fisk också. Jag tror att när man köper lite dyrare mat/kött/fisk så tar man nog mer hand om maten, det borde leda till att man slänger mindre. I för sig så är jag ganska duktig på att använda mig av det som finns i kyl o frys, men det går alltid att bli ännu bättre. Supertack för tipset. Ska be Henrik skriva ut en till mig och en till honom. Kram

    Svara

Kommentera

