Ryggbiff provencale

Oxfilé provencale är det jag pekade ut i min första kokbok som något jag absolut skulle laga och det recept som jag tyckte såg allra godast ut. Av någon anledning har det gått massor med år utan att jag lagat någon. Idag gjorde jag en enkel ryggbiffprovencal istället. Väldigt gott och något som hela familjen åt med god aptit. Jag sa till Henrik att 700g var alldeles för mycket för vår familj, fel hade jag…

700g ryggbiff, skivor
50g smör
2-3 vitlöksklyftor
2 bakpotatisar (vi vuxna i denna familj äter knappt någon potatis så öka om ni inte kör gi)
Kryddor: ½ dl timjan och persilja- hackad, salt och nymald svartpeppar

Ta fram köttet och låt det bli rumstemp. Sätt ugnen på 220C.  Skölj och klyfta potatisen. Häll lite olja på bakplåtspapper som ligger på en plåt och lägg på potatisen. Sätt in potatisen i ugnen. Rör ihop smör, vitlök (riven) och de hackade örterna. Ev. lite salt och peppar i smöret. Lägg det på plastfolie och forma till en rulle och lägg in i kylen. Mal peppar över ryggfiléerna, stek skivorna i lite olja på hög värme i ca 2 min på varje sida. När potatisen är nästan klar (här tog det nog knappt 15 min), lägg över klyftorna i en mindre ugnsform, placera köttet i mitten och lägg skivor med vitlökssmör överst. Höj ugnen till 240C och sätt på grill. In med formen i ugnen och låt smöret smälta. Tog knappt 4 min för mig och sen klart att servera till en god sallad.

Kommentera

