Färgglad och smakfylld fiskgryta med inspiration från 70-talet

För inte så längesedan hittade jag mammas gamla kokbok som hon fick när jag var liten. Jag har suttit och bläddrat och tänkt att det skulle vara kul att laga något ur den. Men så tråkiga bilderna ser ut, jag fastnade för en gryta som hette just ”färgglad fiskgryta” som fick bli dagens inspiration. De enda ingredienserna som är samma är nog purjolöken och jag har försökt göra den lite mer färglad än bokens, kanske egentligen bara namnet som är inspiration 🙂 Så här ser fotot ut i kokboken. 

Förresten, åh vad jag saknar sommaren med alla färska kryddor som kan hämtas i trädgården. Jag hittade dill i frysen som jag plockade i somras och som turligt nog glömts i frysen. Passade perfekt till dagens gryta.

150g laxfilé
200g alaska polloc
250g räkor (med skal, de försvann snabbt så man kan nog öka på lite)
10cm purjolök, gärna lite av det gröna skaftet för färgens skull
100g sugarpeas
½ röd paprika
½ gul paprika
1-2 vitlöksklyftor
½ lime, skal + saft
1 msk tomatpuré
1½ dl vitt vin
1½ dl vatten alt buljong
1dl vispgrädde, el. valfri grädde
1-2 passionsfrukter
Kryddor: curry, koriander, dill, salt och peppar

Förbered alla ingredienser, hacka, skiva, riv, pressa och klyfta. Börja med att bränna av curry och koriander, i med lite olja och stek grönsakerna, vänta med sugapeas. Rör ner tomatpuré. Häll ner vin, vatten, grädde och pressa saften ur limen. (Det rivna skalet hällde jag i direkt med övriga grönsaker). Låt småputtra och lägg i fisken (ej räkorna), sugarpeas och dill. Rör inte för mycket efter att fisken är ilagd då den delar sig lätt. Salta och peppra. När fisken är fast i mitten och grytan har smakats av, ev kryddats mer, läggs räkorna i och grytan är färdig. Jag dekorerade med passionskärnorna men det kan säkert bli gott att ha i dem i grytan också.

 Jag åt den som den var och barnen åt ris till. Vill man ha grytan som en soppa häll bara i mer vätska och kryddor så förvandlas den lätt till en god smakrik soppa.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johanna
    Mar 10, 2011 @ 21:00:22

    Åh det såg riktigt smarrigt ut!

    Svara

  2. Mammamandala
    Mar 10, 2011 @ 21:02:19

    Tack Johanna! Det var riktigt härliga smaker och nog något mer smak skulle jag gissa än i den från 70-talet. 😀

    Svara

Kommentera

