Semlor + mandelmassa *recept*

Åh vad jag önskar att jag hade grädde hemma så jag kunde testgöra en semla. Men det får bli sent ikväll eller tidigt imorgon som jag måste smaka. Tjejerna var glada över att få äta bullarna med smör på, Ofelia sa flera gånger att det smakade precis som semla 😀 Så här gjorde jag mina semlor:

150g smör
500g mjölk (ca 5dl)
50g jäst
100g socker (ca 1dl)
10g salt (ca 1tsk)
5g bakpulver (ca 1tsk)
1 ägg
900g vetemjöl special 

1 ägg till pensling

Smält smör och rör ut med mjölk till 37C. Smula jästen i degbunken, häll i socker och salt och rör ut med en liten del av mjölk/smöret så jästen löser sig. Häll i resten av degspadet, bakpulver, ägg och lite mjöl i taget, spara en liten del till utbaket. Låt matberedaren köra ca 10 min. Jäs under bakduk i ca 1h.

Ta upp degen på bakbord och dela till 60g-bullar (detta blir små semlor, normalstora väger nog nästan det dubbla skulle jag tro), jag fick 26 st. Rulla till jämna bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i ca 20 min, tryck då till dem med en plåt (papper i mellan) för att de inte ska bli så höga.  Sätt ugnen på 230C, varmluftsugn, jäs vidare i ca 40 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg när de har jäst färdigt, baka i mitten av ugnen i 8-10 min (8 min räckte för mig). Låt bullar svala på galler. Förvara dem i påsar när de har svalnat, frys in om de inte ska ätas samma dag, de håller säkert bra till dagen efter men jag frös in för säkerhetens skull.

Recept på mandelmassa:

200g mandel
1 dl socker
1 dl florsocker
1 bittermandel
3 tsk vatten (testa er fram, börja med 1)

Skålla och skala mandlarna, mixa tillsammans med socker och florsocker. Skala bittermandeln och riv ner i smeten. Häll i vatten efter behov för att få en lagom konsistens. Förvara i plastpåse i kylen.

Klipp av locket, gröp ur lite av underdelen av bullen och blanda med mandelmassa och mjölk. Till 4 semlor (tänk på att mina semlor är små så det går åt mer om ni gör normala/stora semlor) tog jag 100g mandelmassa, 50g mjölk, 20 g bulle (ca 5g från varje bulle). Fördela mandelmassan, hacka 1 mandel per semla, spritsa på grädde, lägg på de hackade mandlarna och lägg på locket. Precis innan servering så pudra över florsocker.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 10 *GI* « Mammamandala's Blog
  2. Trackback: MatDAGBOK coming up… | Angelas Lista

Kommentera

