Ny favorit i familjen: Olivsallad

Här var hela familjen överens, alla tog mer av salladen, vilket jag ser som ett härligt betyg.

Middagen idag, olivsallad med vitlöksstekt kotlett, borde egentligen gå att laga på en halvtimme, om man inte har en Vilgot. Hjälp, vad han hittar på hyss hela tiden. Jag tänkte att jag låter honom äta lite yoghurt så kan han sysselsätta sig med det medan jag kommer igång med maten. Han började med att slå skeden i tallriken så det stänker långt ut på många håll för att sedan hälla ut yoghurten på bordet, äta från bordet, avsluta det hela med att sätta tallriken på huvudet, upp o ner. Jag hann lägga på kotletterna i pannan sen fick jag lyfta upp killen i duschen och under gallskrik duscha o tvätta håret, det är väl nåt av det värsta han vet, synd att han inte tänker på det innan han kladdar ner håret med mat. Som tur var så lyckades maten bli riktigt god ändå. Jag hade tänkt göra en sås till köttet men det fick va.

Här kommer receptet på olivsalladen:

40 oliver, gröna och svarta kärnfria
½ rödlök
½ röd paprika
½ gul paprika
1 dl solrosfrö
Färsk persilja, några kvistar
(+ Mixsallad & kruksallad) 

Hacka oliver, tärna paprika i små bitar, finhacka löken och persiljan, grovhacka solrosfröna eller låt de vara hela. Rör ihop allt och njut av en god saftig sallad, passar perfekt till en bit kött, eller stekt halloumi. Jag hade vanlig kruksallad och mixsallad till, ville inte blanda ihop det för att inte salladen skulle bli mjuk. Sen hade jag väl en liten förhoppning om att det skulle bli över till imorgon och då ville jag inte att salladen skulle bli blöt, men sallad över kunde jag glömma. Gillar du olivolja kan det tillsammans med lite flingsalt och peppar ge en god smak. Jag hade inget extra i och tyckte det var perfekt som det var.

Måste tillägga att jag borde ha gjort dubbel sats, så nästa gång kör vi på det. Förresten, Cassiopeja sa något roligt ikväll när vi tittade på Sveriges kock. ”När jag är med i detta program ska jag göra råstekt potatis, denna olivsalladen och något med kyckling”. Hihi, det går nog hem hos juryn.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 9 *GI* « Mammamandala's Blog
  2. Trackback: Veggibullar, vegetariska kikärtsbullar med bl.a vitlök och morot « Mammamandala's Blog
  3. Trackback: Veckomatsedel för vecka 11 *GI* « Mammamandala's Blog

Kommentera

