Kallstekt Myntapotatis

För att piffa till kolhydratstillbehören lite så gjorde jag idag kallstekt potatis med myntasmör. Stekt potatis är faktiskt nåt av det bästa jag vet så det passar mig perfekt att kokt sedan nerkyld potatis har lägre gi än kokt potatis. Skillnaden idag när jag äter stekt potatis är nog mängden, nu räcker det med en potatis, förr kunde jag äta massor (vill inte ens skriva hur många).

8 potatisar
Olja
25g smör
1-2 msk färsk mynta, hackad
Flingsalt

Skala och koka potatis. Kyl ner. De kan med fördel göras dagen/kvällen innan. Sätt ugnen på varmluft grill, 220C. Tärna potatisen och lägg på en plåt med bakplåtspapper och lite olja på, både på pappret och på potatisen. In i övre mitten av ugnen, låt stå inne tills potatisen har fått en fin färg, rör gärna om en gång under tiden den står i ugnen. Hacka mynta och rör ihop med smör. När potatisen är klar, häll över i en skål (gärna uppvärmd) och klicka över myntasmör som får smälta i den varma potatisen, rör om och salta.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 9 *GI* « Mammamandala's Blog

Kommentera

