Den här veckan kör jag matdagbok, sällskap?

Jag vet att det är många som börjar tänka på sommaren och som vill tappa ett eller annat kilo innan sommaren är här. Ett bra sätt att börja är att skapa en liten överblick över det man faktiskt äter. När man gör en liten överblick så kan man lika bra skriva ner det och det känns ju alltid roligare att skriva ner mat och annat som man vill skriva ner, kanske hoppar man över den där extra portionen mat man gärna vill ta för att det är såå gott, även om man blev mätt för längesen. Kanske vill man inte skriva ner att man ätit 200g choklad 😉 Ja ni förstår säkert hur jag tänker. Jag har börjat skriva ner from idag, jag skriver även klockslag för jag tycker det är kul att titta på.

Som avslutning på kvällen kommer jag lägga upp min matdagbok, jag skulle tycka det var jättekul om någon vill följa mig, antingen skriva ner här som en kommentar eller meddela mig på annat sätt.

Kom ihåg att det absolut inte gör något om man äter sånt man helst inte vill skriva, det är bara att hoppa över det dagen efter istället. På sikt så kommer det stå den veckan du vill att det ska stå 😀

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. sofia
    Feb 28, 2011 @ 14:17:45

    jag e oxå me denna veckan
    jag kommer lägga upp som en anteckning på facebook å länka till loggen
    varje kväll,,hoppas få me någon bra bild oxå
    =)
    då kör vi då!

    Svara

  2. Mammamandala
    Feb 28, 2011 @ 14:18:57

    Japp, låter kanon!! Kul att ha någon med sig. Det ger ju massor med inspiration och motivation!

    Svara

  3. kraxredax
    Feb 28, 2011 @ 16:09:02

    Hej!
    Jag använder http://www.minmat.net för att notera dag för dag, och tycker att det är rätt bra. men det är klart, då delar man ju inte med sig på samma sätt… men jag är helt klart på för Beach 2011. Mammamullet ska bort! 😉
    Jag har gått från GI till LCHF, för det känns lättare av någon anledning…

    Svara

  4. kraxredax
    Feb 28, 2011 @ 16:09:33

    Ja just det ja, ska säga också att jag är din granne Sanna, det syns ju inte i signaturen… 😀

    Svara

    • Mammamandala
      Feb 28, 2011 @ 17:03:38

      Hihi nä det har du rätt i att det inte syns, det kan vara lite svårt ibland när någon skriver att de heter XXX och så känner jag kanske 3-4 st som heter så. Så tack för att du gav dig till känna 😉

      Åh kan gå dit o kika. Kan man se vad andra äter eller är det mer att registrera sin dag? Har du ätit LCHF länge? Har du förändrat någon vikt? (Har inte sett dig på länge 😉 )

      Svara

  5. kraxredax
    Mar 02, 2011 @ 23:20:22

    Jag har gradvis gått över till att äta ungefär 75% fett, 20% protein, 5% kolhydrater med små variationer. Jag har tappat 3,5 av mina resterande 6 graviditetskilon; 2 kg på 10 dagar och 1,5 kg på ytterligare 2-3 veckor. Framför allt känner jag att jag har gått ihop i hela kroppen på kläderna. Det har tagit ett tag att ställa in mig på vad som funkar för mig, har ju aldrig ätit så här tidigare. Totalt har jag hållit på sedan mitten av januari.

    Man registrerar bara sin dag och ser sitt näringsvärde. Det är också intressant att registrera sig på gratisdemon på http://www.halsovakten.se. Men sedan kostar det för mycket att vara med, tycker jag, men man hinner få en bra uppfattning om alla näringsämnen som man faktiskt får i sig, och vad man behöver komplettera med.
    Vi kan väl fika någon dag och prata mat?! Och annat!

    Svara

    • Mammamandala
      Mar 03, 2011 @ 06:22:06

      Ja ok, bra kämpat! Jag har kört rivstart ett par ggr och det var en väldig omställning, i alla fall första gången. Jag har alltid älskar bröd, pasta och potatis, kunde inte se att jag skulle klara det. Men då hade jag Henrik som stöd, det var han som började med GI. När man har klarat några veckor tycker jag kroppen känns så lätt och hälsosam. Jag blir piggar (efter att först ha blivit lite tröttare) och gladare. Det känns lättare när jag tränar med.

      Tränar du något också? Jag har börjat så smått att komma igång med att jogga. Inget jag är bra på men hoppas att jag kan bli åtminstone bra mycket bättre. Tycker absolut vi ska ses snart för en LCHF-fika 😀

      Svara

Kommentera

