Dinkel- & cashewbullar *Gi* *lakto-ovo-veg*

Vi åt dinkelkorn för några dagar sedan och det blev en hel del över och varje dag när jag har öppnat kylen och tittat på dessa dinkelkorn har jag funderat över vad jag ska göra av dem, slänga känns inte bra och ingen i familjen verkade särskilt sugna på dem. Då kom jag på att jag ville testa att göra dinkelbiffar. 

När jag började forma smeten så kändes det så enkelt att forma till bullar så jag ville testa att göra dinkelbullar istället. Alla (tre) familjemedlemmar som kom och kikade ner i stekpannan sa att det såg ut som köttbullar, jag får nog hålla med. Cashewnötterna som jag hade i gav en väldig god och nötig smak, lite knaprigt  också eftersom nötterna inte blev helt mixade. Den knapriga ytan bullarna fick blev perfekta och precis så som jag gillar den här typen av biffar/bullar, likt falafel.

Får erkänna att barnen inte var så glada i dem. Först sa Cassiopeja ”Mmm jättegott”, men sen ångrade hon sig o och sa ”de var nog inte sååå goda, men lite”, Ofelia höll med. Vilgot är sjuk så han ville inte ens smaka. Men jag kommer absolut att göra dem igen. Ska göra en större sats nästa gång och frysa in.

1 ägg
½ dl mjölk
3 msk fibrex
1 msk dinkelmjöl, fullkorn

70g rödkål
4 dl kokta dinkelkorn
1 l cashewnötter (saltade var mina)
½ gul lök
5g ingefära (färsk)
1-2 vitlöksklyftor
Kryddor: salt och vitpeppar
(smör o olja till stekning)

Sätt på en liten kastrull med vatten, koka upp. Hacka rödkål grovt och lägg ner i det kokande vattnet i ca 5 min, häll av vattnet och låt svalna. Rör ihop ägg, mjölk, fibrex och mjöl, låt det stå och svälla under tiden resten förbereds. Hacka cashewnötterna grovt, lika så med lök och vitlök. Skala och riv ingefäran. Ner med alla ingredienser i ”äggsmeten” och mixa med mixerstav eller kör i matberedare. Jag mixade med stav och det tog lite tid och det blev inte helt slätt, vilket i för sig inte gjorde så mycket tycker jag, krydda. För att inte smeten ska fastna i händerna när de rullas så doppa händerna i ljummet vatten mellan rullningarna.  Hetta upp en panna och ha i olja och smör. Jag hade mer olja än vad jag vanligtvis brukar ha när jag steker och det passade perfekt. Vänd efterhand som sidorna fått en knaprig yta.

Servera till en god sallad och en klick creme fraiche med färsk hackad mynta (eller hela blad). (Enligt veckans matsedel skulle jag göra ugnsgratinerade grönsaker till men eftersom vi har sjukstuga här kände jag att jag inte vill lägga ner en massa tid på något som ändå bara jag kommer äta, så en avokado  & fetaostsallad fick det bli istället).

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för v.7 *GI* « Mammamandala's Blog
  2. Trackback: Veckomatsedel för vecka 11 *GI* « Mammamandala's Blog

Kommentera

