Tacolax

Ett litet erkännande är att jag inte äter/gillar fisk (för er som inte redan visste det). Men jag försöker verkligen och från att vägra smaka så försöker jag åtminstone smaka nästan varje gång jag lagar fiskrätter. Det går bättre och bättre och en dag kanske jag har lärt mig äta det. Jag önskar verkligen att jag hade en stor passion för fisk, det hade ju öppnats en helt ny matvärld (havets värld). Räkor ser så gott ut och det låter så mysigt med räkor o vin en fredagkväll. Men för mig är det är nog en lång väg dit.

Idag smakade jag laxen och kände en god smak av lime och salsa. Inte helt tokigt faktiskt 😀 Cassiopeja tyckte det var lite starkt med salsan men när den skrapats bort så åt hon med stor aptit. Ofelia somnade innan maten var klar och hann bara se det gula riset som hon tyckte var lite kul. Vilgot hade ätit upp innan vi andra hunnit sätta oss till bords, han åt med stor aptit. Henrik var lika nöjd han med när det vl blev hans tur att äta.

4 kycklingfiléer
½ lime
1 liten eller 1 stor burk salsa (vi tog en liten för barnen är inte så glada för salsa)
2 dl majs
2 dl riven ost
Nachos
Kryddor: örtsalt, chilipulver, spiskummin och koriander.

Sätt ugnen på 200C, lite olja i botten av en ugnsform. Dela filéerna i mindre bitar, jag delade varje filé i fyra, lägg ner dem i formen. Krydda och riv skalet och pressa saften ur den halva limen. Strö ut majskornen. Varva salsa, nachos och ost och sätt in laxen i ugnen. Jag använde mig av digital termometer och lät innertemperaturen hos laxen bli 54C. Om jag ska uppskatta tiden det tog så gissar jag på 20-25 min.

Här serverades laxen till gult ris, sallad och guacamole.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mamma /mormor
    Feb 11, 2011 @ 14:57:20

    Ser så himla gott ut : )

    Svara

  2. Mammamandala
    Feb 11, 2011 @ 21:01:00

    Tack, du får komma hit och äta med oss nästa gång det lagas 😀

    Svara

Kommentera

