Veckomatsedel för vecka 5

Jag bestämde mig förra veckan för att jag ville testa något nytt för att få tjejerna att bli mer delaktiga i matlagningen och möjligtvis få Ofelia att äta lite mer. Idag fick de följa med och storhandla och i förväg hade jag föreslagit att de skulle få välja vars en ny grönsak som vi inte har haft hemma tidigare, eller åtminstone väldigt sällan. Till den här grönsaker fick de även välja tillbehör och grunderna till en maträtt. De har verkligen sett fram emot dagens handling och tyckte det var jättespännande att få välja. Väl i affären var det lite svårare. Ofelia valde snabbt ett rödkålshuvud men det la hon tillbaka igen. Efter en lång stunds funderande tog Cassiopeja kronärtskocka. Ofelia hade väldigt svårt att välja men det blev ett nät med brysselkål. Cassiopeja bestämde att hennes rätt skulle heta ”den förtrollande smaken”. Ofelia kunde inte bestämma sig så vad hennes middag ska heta så den får ha ett preliminärt namn så länge.

Här kommer veckans mat!

Måndag: Dijonlax med smak av dragon och ris 

Tisdag: Den förtrollande smaken
Onsdag: Bryssel-tricolore
Torsdag: Tomatsås med rostade vitlökskikärtor, bulgur  *Gi*
Fredag: Ugnsstekt morotskycklingfilé med en olivsallad till *Gi*
Lördag: Halloumi med frästa grönsaker och couscous *Gi*
Söndag: Helstekt fläskytterfilé med en passion- & persiljesås *Gi*

Följ min blog med bloglovin

Jag har försökt men aldrig lyckats få dit den där fina ikonen ”följ min blogg”. Men gör ett nytt försök. Om det är någon som vet hur man gör får ni gärna skriva och tala om det för mig så det blir rätt. Sen hade det varit kul om ni vill följa min blog med bloglovin 🙂

<a title=”Mammamandalas matblogg on Bloglovin” href=”http://www.bloglovin.com/sv/blog/1152896/mammamandalas-matblogg/follow”><img alt=”bloglovin” border=”0″ src=”http://www.bloglovin.com/widget/bilder/widget_watkins.gif” /></a>

Veckomatsedel för vecka 4 *gi-det mesta*

Det här med tentaveckor är bra på ett sätt, nu har jag gått ner till den vikt jag vill ligga på, möjligtvis att jag kan tappa 1kg för att sen ha ett par kg som jag kan pendla upp o ner på. Jag har ätit lite men ändå bra mat och frukost, kör på med gi fortfarande bara att det slinker ner lite onyttigheter som choklad när jag sitter i skolan och det jag hade med mig är slut, då finns det bara en godisautomat som kan rädda min energi. Denna vecka ska jag plugga mest hemma och känner därför att jag kan ta paus från pluggandet och laga lite mat till min kära familj. Det blir lite blandat med gi, vegetariskt och kött.

Måndag: Gräddpasta, sparris o sugarpeas, knaperstekt bacon o parmesanost


Tisdag: Grönsaksbiffar m mozzarella, mangosallad
Onsdag: Kycklinglasagne (gör med pasta till barnen o squash till oss vuxna)
Torsdag: Limelax, dinkelsallad
Fredag: Intensivpluggar för tentan im, Henrik får laga mat
Lördag: Helstekt ört- & pepparbiff (av ryggbiff), bakad tomat, vitlökschampinjoner, rödvinssås (råstekt potatis till de andra)
Söndag: Kyckling o grönsaker i kokosmjölk med grön curry

Tentadags + lunchtips

Nu ska jag snart iväg och göra höstterminens nästsista tenta, tentar kvantitativ analys. Om en vecka sitter jag här igen och ska iväg på den sista tentan som jag har om njurarna och utsöndring. Det har varit otroligt kämpigt den sista tiden så det är därför jag inte har skrivit nåt.

Ätit har jag gjort men inte särskilt mycket. Jag har inte haft ork till att laga något efter skolan så för att få med mig lunch till skolan har jag slängt ihop något snabbt på morgonen. Snabbt och gi-vänligt är couscoussallad. Couscous tar bara 5 min att göra och har man nån blandsallad hemma (av tex rocculamix, franskmix) har man en bra grund. Jag kokar couscous för två lunch åt gången. Couscousen kokas med grönsaksfond, blandas sen med antingen pesto eller citron och olivolja, krydda med örtsalt och chilipulver. Sen kika efter vad som finns i kyl/skafferi. Jag har lagt i en hel morot (skalad), ½ avokado, fetaost, oliver, soltorkade tomater (eller cocktail), pumpakärnor, rödlök, linser. Är man snabb så räcker det att lägga 10 min sen har man en färdig nyttig lunch att ta med sig till skola/jobb.

Hörs snart igen, när allt har lugnat ner sig!

Veckomatsedel för vecka 2 *gi och inte gi*

Det blir en del gi-middagar denna vecka men flera som inte är direkt gi, fast det är ju lätt att bara utesluta kolhydraterna eller välja bättre alternativ till. Ofelia är så liten i maten så jag kände att jag vill försöka laga mat som kan gå hem hos henne och lite då och då. Idag hade vi en ny pastasort och tydligen smakade den inte som vanligt, vet inte hur den kunde smaka annorlunda men det är nog första ggn någonsin som hon inte ens gillar pasta.

Måndag: Korvsås med pasta
Tisdag: Spaghetti & köttfärssås (äter inte hemma)
Onsdag: Kycklingsallad med fräst halloumi, linser & couscous
Torsdag: Morotsbiffar, avokadosallad, gräddfil


Fredag: Limelax, ris & parmesanostsparris 
Lördag: Pastapytt med bla knaperstekt bacon & oliver
Söndag: Fiskgratäng, rivna morötter

GI-tips för helgen & en bra dag.

Lördagsgodis är kanske inte det bästa när man kör gi-rivstart och en stor stark kan vara bra att låta bli. Däremot ett glas vitt eller rött vin är helt ok (ren sprit är väl ifs allra bäst om man ser till GI) och några osaltade nötter/frön kan släcka det största suget, gärna med en stor kopp grönt te till (om du nu inte vill dricka vin). Blanda olika sorters nötter och frön och rosta tillsammans med lite chili, gott o lyxigt. Annars kan du köpa hem goda grönsaker att dippa i gräddfil. Olika sorters ostar är rätt gott det med. Lyckas du låta bli alla sötsaker så slipper du den där jobbiga känslan som man får när lite för mycket sötsaker ätits upp.

Idag har jag haft en riktigt härlig lördag. Började dagen med att ta Cassiopeja till träningen, satt o hade det småmysigt med de andra föräldrarna i det lilla ”rummet”. Det var en stor och speciell dag för Peja. Jag såg henne från båset där hon kom och pekade på hjälmen och jag förstod att hon frågade om hon fick ta den av sig. Jag gav med lite tvekan tummen upp och något nervöst och lite dumt kändes det, alla andra åker ju utan hjälm så det känns svårt att säga nej, hon hade fått klart från tränaren att det var ok att ta av hjälmen. Ett tjockt pannband är beställt och tills det kommit är det en tjockare mössa som får användas. Lite tråkigt är det för nu vill hon inte åka på allmänåkningen för att hon ska ha hjälmen på där.

Efter hennes träning gav jag mig upp i stan för att träffa en kompis och lunch, sen blev det dubbelt upp med kaffe. Det var längesen jag träffade vänner utan barn och vänner som inte är från skola (hihi inte för att det är nåt fel med vännerna i skolan 😉 ). Nu har vi bestämt att det ska vara något återkommande, bra 😀 Känner att det är något jag behöver.

Ugnsbakade tomater med fetaost och pesto

Här blir det svårt att skriva något recept men jag skriver vad som använts sen får man ta så mycket som känns lagom för varje tomat och det beror mycket på storleken på tomaterna. Jag använde mig av stora kvistcocktailtomater.

Tomater (gärna små kvist eller cocktailtomater med god smak)
Fetaost (en bit så det täcker toppen på varje tomat)
Timjan (färsk, en kvist på varje tomat)
Pesto (ca 1tsk per tomat om det är små tomater)
Vår/salladslökar

Sätt ugnen på 220C. Skär av toppen av tomaterna, lägg på en bit fetaost på varje, en klick pesto och en kvist timjan för att sedan lägga på locket igen. Känns det ostadigt så sätt en tandpetare i varje (blötlägg innan). Skär salladslökar i bitar och lägg underst i ugnsformen och ställ sedan tomaterna ovanpå och sätt in i ugnen tills de har fått en fin färg. Jag hade nog mina inne ca 15-20. Vill du, strö lite flingsalt över innan servering. Ett kanontillbehör istället för potatis, ris eller andra kolhydrater som kan tänkas väljas bort.