Vit ischoklad med rom och polkagristäcke

Med inspiration från tidningen hembakat gjorde vi vit ischoklad till julafton. De söta hjärtformade formarna är från Åhlens.

Ca 20st

50g smör

100g vit choklad

1 msk rom

Några polkagriskarameller

Börja med att smälta smöret i en kastrull och bryt chokladen och lägg i för att smälta på svag värme. Rör ner rom och häll upp i ischokladformar. Hacka polkagris fint och strö ett täcke över ischokladen, ställ in i kylen för att stelna.

Jag ska vara ärlig och säga att min ischoklad skar sig till en början, lite småpanik o uppgivenhet for över mig och jag tänkte att det är just därför jag inte gillar att baka. Man ska följa exakta recept och blir det fel är det kört. Men jag gav det hela en chans till och jag satte tillbaka kastrullen på ugnsplattan, höjde värmen lite för att sen stå och vispa med en handvisp och tillsist så såg chokladen bra ut igen, snabbt passade jag på att hälla upp chokladen i formar.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Mamma /mormor
    Dec 30, 2010 @ 20:18:30

    Jättegott! Mums : )

    Svara

Kommentera

