Gräddig tomatgryta i lergryta

Jag har nästan bara använt min lergryta för att göra rödvinsgryta, denna gång tänkte jag att jag skulle försöka göra något milt som förhoppningsvis skulle passa barnen i smak. Jag lyckades! Cassiopeja sa till Henrik när han kom hem från jobb ”idag har vi fått världens godaste mat”. Måste säga att jag blev väldigt glad, hon äter ju i för sig väldigt bra oftast men Ofelia som sitter och pillar i den mesta mat åt upp allt och tyckte det var jättegott. En lycklig mamma!

800g grytbitar (av högrev)
2 små lökar eller en stor
2 vitlöksklyftor
2 små morötter eller en stor
1 burk krossade tomater (400g)
2 msk tomatpuré
8 champinjoner
½-1 gul paprika
1 dl grädde (vispgrädde använde jag)
1½ msk grönsaksfond
3-4dl vatten
Kryddor: 12 vitpepparkorn, salt, oregano

Börja med att lägga lergrytan i blöt i kallt vatten. Skär köttet till grytbitar. Halvera löken och morötterna, krossa vitlöksklyftorna. Lägg kött och grönsaker i grytan. Häll över tomatkross, tomatpuré, vatten, fond. Krydda och rör om.. Ställ in grytan nederst i ugnen och sätt ugnen på 230C (varmluftsugn). Klyfta champinjoner och tärna paprika. Efter knappt 2h tar du ut grytan och rör ner grädden, lägg i champinjonerna och paprikan, smaka av, ställ sen snabbt in grytan igen och låt stå ½-1h.   Servera med ris och valfria grönsaker, krydda gärna med lite extra oregano vid servering (godast med färsk).

(Mina tjejer äter inte varma morötter, svamp o varm paprika så det la jag inte upp på deras tallrikar så för dem var det köttet och såsen till ris som var en höjdare, morotsstavar fick dem också).

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Årets sista veckomatsedel « Mammamandala's Blog

Kommentera

