Ugnsgrillad kyckling

Det är härligt med mat som mer eller mindre lagar sig själv. Att grilla egen kyckling är perfekt på många sätt, barnen älskar det, det går snabbt att krydda till sen behövs inte mycket tillsyn, klart! Dessutom billigt och bra att göra i förväg och frysa in till lagom grytbitar eller salladsbitar. Här kommer mitt standardrecept (går ju att variera i oändligheter).

1 kyckling (idag vägde min 1300g)
1½ msk smör
1 vitlöksklyfta
1 msk pressad citron
1 tsk grönsaksfond
Olivolja
Kryddor: örtsalt, havssalt/flingsalt, vitpeppar, chilipulver, paprikapulver

Sätt ugnen på 180C varmluft + grill. Smöra en ugnsform, lägg resten av smöret i formen. Krossa vitlöksklyftan och gnid in kycklingen med den, skär två-tre små snitt i skinnet på ovansidan och lägg in vitlöksklyftan där (delad i 2-3bitar). Krydda ganska rikligt runt om hela kycklingen, häll över citronsaften och fonden. Gnid/klappa försiktigt in kryddorna på kycklingen. Spraya ett tunt lager med olivolja över kycklingen och sätt sen in den i mitten av ugnen. Efter 30 min vänder jag på den och låter undersidan få knapra till sig. Efter totalt en timme i ugnen vänder jag tillbaka och låter ovansidan vara upp igen de sista 30 min. Totalt var kycklingen inne i 1½h. Tiden kan variera mellan ugn o stl på kycklingen har betydelse. Mellan 1h o 15 min och 1h o 40 min kan man räkna med.

Servera som hel grillad kyckling till en god sallad. Eller göra något annat gott av den 🙂

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 35 *Gi-vecka nr2* « Mammamandala's Blog
  2. Trackback: Veckomatsedel för vecka 34, GI « Mammamandala's Blog
  3. Trackback: Veckomatsedel för vecka 25 « Mammamandala's Blog
  4. Trackback: Tillbaks till vardagen, ny veckomatsedel för v 37 « Mammamandala's Blog

Kommentera

