Palmolja skövlar regnskog och hotar orangutangen *en liten insats för miljön*

Detta är ingen ny nyhet men jag vet inte om alla fortfarande vet om det. Palmolja finns i otroligt många av våra produkter i Sverige, jag ska gå ut och kika i mitt kök för att se om vi har varit dåliga på att läsa innehållsförteckning den senaste tiden. Det första jag hittade var Digistivekex orginal, så det ska vi inte köpa fler ggr, det måste finnas andra märken som utesluter palolja. Sen vet jag att många chipsfabrikat använder palmolja, färdiga nudlar, glass, margarin och tom i smink kan man hitta palolja (WWF, 2008). Att undvika produkter som innehåller palmolja är ett superenkelt val så därför vill jag dela med mig av det här lilla tipset så vi kan bli bättre på att gemensamt slå ett slag för miljön. Ska väl i för sig tillägga att det inte är så enkelt att välja bort för det inte alltid står så tydligt, det allra bästa är att välja KRAV-märkta varor och rättvisemärkta.

Jag blev påmind om miljöförstöring igår när jag tittade på debatt. Det handlade om föräldrar som vill ha veganmat på dagis vilket verkar vara ett problem i vissa kommuner. En annan inte heller ny nyhet är att korna bidrar till en väldigt hög % av växthuseffekten och det är ju också något vi kan tänka på när vi äter kött, kanske dags att minska på köttet?! (Om alla tamdjursbesättningar togs bort från jordens alla beten skulle koldioxidutsläppen från mänskliga aktiviteter minska med 20 procent, Calverd, 2005). Jag har själv börjat med minskningen och jag tror att fler och fler kommer gå vägen mot den vegetariska kosten.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Angela
    Dec 10, 2010 @ 10:38:35

    Tack för tipset! Kan inte du skriva här i bloggen vilka fler grejer du hittar i köket eller som du hör om som har palmolja? har inte satt mig in i det men vill gärna göra det! kram angela

    Svara

  2. Mammamandala
    Dec 10, 2010 @ 10:50:09

    Jo men absolut! Det ska jag göra, o jag ska skriva om de produkter jag sätter tillbaka på hyllan i butiken för att visa min eftertanke, bra idé Angela 🙂 Kram

    Förresten, jag kan skriva lite kort om soja med som inte heller gör mycket bra för miljön, utan tvärtom. Återkommer!

    Svara

Kommentera

