Morotsbiffar (morotsplättar)

Igår var första ggn som jag har gjorde morotsbiffar, något jag har tänkt göra i många år men det har inte blivit av så jag passade på att göra dem till lunch igår, tveksamt om tjejerna hade ätit dem,något för starka skulle jag gissa. Men jag tyckte att de blev kanon. Detta receptet räckte till 7 biffar/plättar, skulle gissa att det är lagom för två personer.


2 morötter
1 dl kikärtor (kokta)
1 vitlöksklyfta
1 ägg
2-3 msk krossat bovete
½ msk dinkelmjöl, grovt
½ dl riven ost
Kryddor: Salt, provensaliska örter, cayennepeppar och svartpeppar
Olja och smör till stekning

Koka upp vatten. Skala och riv morötterna. När vattnet kokar släng i morötterna och låt de koka i 5 min. Blanda under tiden bovete, mjöl, riven ost, ägg med kryddorna. Häll av vattnet från morötterna och låt de svalna en kort stund. Mixa morötterna tillsammans med kikärtor och vitlök. Blanda sen båda rörorna. Smaka gärna av så de blir som du vill ha dem. Hetta upp en panna och häll i lite olja tillsammans med smör, när detta är varmt klicka försiktigt i smeten och låt de ligga på en sida tills biffarna fått en fin färg och har blivit mer fasta så de går att vända. Måste säga att smeten var något lös och det var inte det lättaste att få dem att hålla ihop, men jag lyckades hålla ihop alla sju utan att de delade på sig alls, men vänd bara en gång och var försiktig i vändningen. Jag tror att jag lät mina ligga i ca 5 min innan jag vände. Servera med en god sallad och en klick gräddfil.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. viktkamp
    Dec 09, 2010 @ 21:45:43

    mums, ska jag göra nästa vecka =)

    Svara

  2. Mammamandala
    Dec 10, 2010 @ 07:02:42

    Ja men vad kul! Glöm inte att vara försiktig i vändningen 😉 Lämna gärna en kommentar med omdömme 🙂

    Svara

  3. Angela
    Dec 10, 2010 @ 10:36:48

    Å vad GOTT! det här vill jag också testa!

    stor KRAM från Angela

    Svara

  4. Mammamandala
    Dec 10, 2010 @ 10:47:30

    Det tycker jag att du ska göra 😀 Just nu ska jag gå ut och värma resterna, hmm undra om de blir lika goda värmda, skulle gissa att den knapriga ytan kommer saknas men den goda smaken borde finnas kvar. Kram

    Svara

  5. Trackback: Veckomatsedel för vecka 2 *gi och inte gi* « Mammamandala's Blog
  6. Trackback: Tillbaks till vardagen, ny veckomatsedel för v 37 « Mammamandala's Blog

Kommentera

