Rykande adventsgryta

Det här är inget jag rekommenderar att laga en stressig måndag. Grytan är värd att få ta sin tid i lergrytan, köttet ska bli mört så det nästan smälter i munnen och smakerna ska gotta till sig. Jag valde ändå att göra detta just idag samtidigt som Vilgot skrek vid benen och barnen tjurade för att de var hungriga. När jag ändå tog ut grytan för att lägga i bla champinjoner så fick jag passa på att ge barnen av maten. Själv väntade jag en timme till så köttet blev så där gott som jag önskat.

1,5 kg högrev
3 dl glögg
3 dl vatten
1 apelsin
3 vitlöksklyftor
2 tomater
2 gula lökar (de var rätt små)
½ buljongtärning (grönsaks)
8 champinjoner
Maizena
Soya
Kryddor: Havsalt, 15-20 vitpepparkorn, cayennepeppar

Lägg lergrytan i blöt (kallt vatten). Tärna köttet. Klyfta tomater o lök, krossa vitlöksklyftorna. Skölj apelsinen och riv skalet, pressa ur saften. Lägg kött, tomat, lök, vitlök, glögg, vatten, buljong och apelsinsaft i grytan tillsammans med kryddorna.

Sätt in grytan i kall ugn och sätt värmen på 240C. Klyfta champinjoner, förbered med soya och mazena och ev mer kryddor. Låt stå 1½h, ta sen ut grytan försiktigt (ställ på korkunderlägg). Lyft av locket och rör ner maizena och soya, lägg i champinjonerna och smaka av, krydda ev lite till och ställ sedan in grytan i ugnen i ca 1h till. Efter ca 2½h ta ut grytan och rör om, lägg på det rivna apelsinskalet och servera med kokt potatis, ris eller bulgur och en god sallad.

Hade det inte varit för att jag kastade ihop den här grytan, tyvärr lite utan den rätta känslan, så är det möjligt att jag hade kryddat med något mer. Med vad får jag tänka ut till nästa gång.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 49 « Mammamandala's Blog

Kommentera

