Kikärtsbiffar

Koka kikärtor: Blötlägg i minst 8h, koka dem i vatten på svag värme under lock i ca 50 min. Låt kikärtorna svalna i kokvattnet för att inte gå sönder. Förvara i kylen. Jag förberedde mina kikärtor igår. Det kanske går lika bra med färdiga konserverade men jag vågar inte lova det för det har jag inte provat.

4dl kokta kikärtor
1 vitlöksklyfta
1 lime (saften)
1 ägg
½-1  röd spansk peppar
½ dl polenta
Salt

Mixa kikärtorna tillsammans med grovhackad vitlök, spansk peppar, limesaft och ägg. Salta och rör ner polenta. Forma till lagom stora/små biffar med en väldigt varsam hand. Stek i smör + rapsolja på ganska hög värme, vänd efter några minuter (fortsätt vara varsam så de inte går sönder). Det räcker att vända dem en gång. De ska få en härlig fin och knaprig yta. Servera direkt! Kikärtsbiffarna var goda till en mangosallad och kall vitlöksröra.

Får erkänna att tjejerna inte var så förtjusta utan tog bara ett par tuggor var. Men själv tyckte jag det var gott och Henrik verkade också nöjd, även svärfar verkade tycka att de var goda.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 47 « Mammamandala's Blog
  2. Trackback: Veckomatsedel för vecka 48 « Mammamandala's Blog

Kommentera

