Vad gör man med den rinniga näsan när man springer?

Dags för vecka 4 i träningsprogrammet. Idag var det 25 min DL (distanslöpning). Det är ganska kämpigt att ge sig ut efter att ha jobbat 7-16, men när man väl kommer ut så är det härligt. Och detta vackra höstväder ger en verkligen lugn i själen (åtminstone under joggingrundan).

Det går fortfarande kämpigt och långsamt men efter lite tanke så har jag ju faktiskt varit ute och sprungit 5,5 km i lördags och 4,5 km idag, det får nog ändå kallas framsteg. För 1 månad sedan var jag helt slut efter 1½ km, nu kan jag ändå jogga längre och lite snabbare. Så här såg dagens tider ut:

00:05:02 0,56 km 08:59 min/km 6,68 km/h: gång  
00:05:02 0,66 km 07:38 min/km 7,87 km/h: uppjogg  
00:25:02 3,46 km 07:14 min/km 8,29 km/h: DL  
00:03:59 0,54 km 07:23 min/km 8,13 km/h: nerjogg  
00:01:31 0,15 km 10:07 min/km 5,93 km/h: gång  

Sen har jag bara en liten fundering, varför rinner min näsa som den gör när jag joggar? Och vad gör man åt det? Jag tror inte jag kan minnas att jag har sett andra springa runt med näsduk eller papper att snyta sig i, eller? Eller är det bara min näsa som rinner?

Kommentera

