Fartlek = hård träning = inget för mig? *Vecka 2/12*

Usch nu verkar det som att träningen börjar på riktigt. Henrik och jag gav oss ut tillsammans så han kunde hålla koll på tiden åt mig. Idag var det dags för fartlek och jag skulle springa väldigt snabbt, utan att ta ut mig helt i 1 min för att sen gå/lättjogga i 1 min. Fy så jobbigt det var. Mina ben kändes helt förstörda av mjölksyra och hela kroppen protesterade, det kändes som att jag knappt kunde andas mot slutet av varje snabba minut. Jag orkade inte jogga lätt mellan intervallerna utan det fick bli gång sen tog jag nog ut mig helt under den snabba minuten.

Jag har verkligen låååångt kvar till målet, både målet till 10km i dec och till Göteborgsvarvet, men känner att jag har börjat i tid och klarar jag inte nå målet så kan jag nog ändå känna att jag gjort vad jag kan.

Jag vet inte om jag ska skriva ut mina dåliga tider som ligger på funbeat här. Men jag gör det ändå, så kan jag förhoppningsvis ha det att jämföra med lite längre fram i programmet. Det var ju trots allt första intervallpasset. Jag kikade på hur programmet ser ut för nästa vecka och känner mig lite orolig, tycker det ser kämpigt ut.

Nästa veckas program ser ut så här (till varje pass tillkommer upp/nervarv 15 min):

Måndag: 20 min DL (distanslöpning)

Onsdag: 5 x 2 min FL (fartlek), 2 min gång mellan

Lördag: 16 min PRO (progressiv löpning), passet delas i fyra där första o sist går sakta o andra lite snabbare o tredje snabbast

Här kommer mina åtter minuter av intervaller i tempo: Minut 1- 4,33 min/km, 2- 4,33 min/km, 3- 5,33min/km, 4- 5,33 min/km, 5- 5,16 min/km, 6- 5,16 min/km, 7- 5,53 min/km, 8- 5,00 min/km.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Jessica
    Okt 03, 2010 @ 13:55:27

    Håller med om att det var sjuk jobbigt igår. Mådde illa de två sista minuterna. Men imorgon blir det soft med 20 min ”vanlig” jogg! : )

    Svara

  2. Mammamandala
    Okt 03, 2010 @ 15:16:37

    Haha ja så kände jag med, eller om det var den 5e o 6e minuten som jag var helt slut och sen 7e tog jag det lite lugnare för att kunna ge liiiite mer på 8e minuten. Men har du sett onsdag- o lördagsträningen? Tycker den ser jättejobbig ut. Får njuta imorgon av den ”lugna” joggen (mina 20 min kommer nog gå väldigt långsamt pga träningsvärk).

    Svara

    • Jessica
      Okt 03, 2010 @ 15:45:42

      Haha… ja jo det kommer bli grymt. Men försöker att inte vara så långt fram i tanken. Tar ett pass i taget. Ser framemot lugn jogg imorgon!

      Svara

Kommentera

