Champinjonsoppa

Champinjonsoppa är nog inte det bästa i gi-tider men jag behöver äta soppa en gång i veckan i alla fall och det är inte mycket kolhydrater i så jag bestämmer att jag ska få äta det 🙂

400g champinjoner
1 lök
2 buljongtärningar (grönsaks hade jag)
1 l vatten
1-3 tsk sambal oelek, beroende på hur stark du vill ha den (1 hade jag idag och den var inte stark)
1½ dl grädde (jag tog vispad grädde som jag hade över i kylen)
1 dl vitt vin
Kryddor: persilja, lite vitpeppar, salt om du tycker att det behövs.

Skiva champinjonerna, grovhacka löken och stek detta i lite olja utan att ta färg. Häll på vatten och låt koka upp, koka ca 10 min. Rör ner buljong, vin, sambal och mixa soppan slät. Häll i grädden och låt koka några minuter till, smaka av med peppar och salt om det behövs. Servera soppan med några färska champinjoner (skivade) och grovhackad slätbladig persilja.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. matpolisen
    Sep 03, 2010 @ 20:33:21

    En champinjonsoppa är alltid helt rätt, oavsett vad de GI-troende säger.

    Svara

  2. Mammamandala
    Sep 03, 2010 @ 20:39:14

    Hihi, tack, det var precis det jag ville höra 😀

    Svara

  3. Trackback: Veckomatsedel för vecka 35 *Gi-vecka nr2* « Mammamandala's Blog
  4. Trackback: Veckomatsedel för vecka 36 *gi-vecka 3* « Mammamandala's Blog

Kommentera

