Jag vet inte om det är jag

eller om det kan vara mördarsniglar. Någon är det i alla fall som tar dö på mina rabatter. Inget ser sig likt ut och en buske har jag grävt upp som ska begravas, en av mina höstanemon har dött helt, mina rosor ser inte glada ut, nästan som om de också har dött. Nu hann jag inte fixa klart med rabatterna idag, det blir bara korta stunder i taget när Vilgot sover och inte hundra andra saker ska fixas. Suck…jag vet inte hur jag ska hinna med att få rabatterna att se ut som de brukar. Sen är jag säker på att både jag och mina rabatter behöver sol, solen verkar ha försvunnit denna vår, både april och maj brukar bjuda på många ”gaveldagar” men i år har det gått att sitta där ett par dagar max annars har det varit för kallt. Bilden visar en av alla miljoner djur jag hittade, det ser väl ut som någon slags snigel? Men den satt inte på bladen som de vanliga sniglarna utan mer bland rötterna såg det ut som. Sen finns det nog många miljoner tusenfotingar, maskar, spindlar och larver, jag blundar och låtsar att jag inte ser dem för jag och småkryp är inte bästa vänner direkt, sen håller jag andan när jag ser en mask för jag tycker de luktar illa. Men vad är det för en igel/snigel på bilden under den gröna pilen som jag försökte rita ;-).

Jag var tvungen och kolla gamla foton på datorn för att se om jag fotat rabatten tidigare vårar och en bild för två år sen den 22e maj visar välmående rosenbuskar med fina blad och massor med stora knoppar 😦 men men det var då det. Dessutom hade tulpanerna nästan blommat över, nu har de inte ens slått ut.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kristina
    Maj 19, 2010 @ 14:13:07

    Helt klart en mördarsnigel. Strö salt runt rabatterna så kan de inte gå in där men du måste fylla på så fort det regnat. Det har varit en väldigt lång och kall vinter så det är många växter som inte klarat detta. Men det är bara till att kämpa på. Du vet kanske att man inte ska plantera rosor på samma plats som det stått rosor innan. Likadant med kärnfrukter. Lycka till! /Kristina

    Svara

  2. Mammamandala
    Maj 25, 2010 @ 16:09:16

    Jaha, då vet jag det där med rosorna. Så om mina rosor nån gång dör så får jag planterat något annat där istället för rosor? Det börjar se lite mer levande ut nu i rabatterna så jag får uppdatera med en bild snart. Mina tulpaner har äntligen börjat slå ut.

    Svara

Kommentera

