Att mina barn gapar efter skeden…

är jag inte van vid. Vilgot verkar gilla att äta och gilla min mat. Jag blir nästan lika förvånad varje gång att han har ätit upp en stor tallrik med mat. Idag bjöd jag honom på potatis, köttfärs, champinjon/basilikaröra och broccoli/majs. Jag tänkte att jag skriver ner här hur jag gjorde så jag vet det till nästa gång, för snart får jag dra igång med att göra färdiga middagar att frysa in. Än så länge har jag kört med iskuber och det är perfekt eftersom man kan variera sig och blanda lite hit och dit varje dag. Men nu ska jag börja samla lagom stora burkar och sen frysa in lagom portioner istället eller också, vi kan ju ha både och. Så har du barnmatsburkar, creme fraiche burkar eller andra burkar i liknande storlek så tar jag gärna hand om dem 😀

Potatis och köttfärsröra

Receptet blir lite lustigt eftersom det kom till efter att jag plockat av lite mat från vår mat till Vilgots så jag har inga exakta mått.

Blandfärs, 600 gr stekte jag tillsammans med ½ rödlök (finhackad) och 2 vitlöksklyftor (rivna), tog av till Vilgot innan det fick någon färg. Mixade röran med lite vatten.

Champinjonröra, 5 champinjoner, 10 basilikablad, 1-2 msk gräslök (klippt), 1 msk dijonsenap, 3 dl mjölk, 1msk mjöl, 1-2 msk matlagningsvin. (Jag tog inte så mycket av såsen när jag tog av till Vilgot). Mixade röran.

Jag mosade en liten potatis, blandade med ca 2 msk av färsröran, 1 msk champinjonröra och hade i lite vatten för lösare konsistens och en iskub broccoli/majs, serverade maten med en tesked osaltat smör. Allt åts upp 😀

Kommentera

