Stjärnsystem och 30 dagar kvar, ett inlägg om allt och ingenting

Det är dags att ta tag i saker och ting. Om 30 dagar fyller jag 30 och varje dag tills dess ska jag gå minst 30 min om dagen. Jag har tre kg kvar till en önskevikt och det skulle vara bra om jag lyckades gå ner något av dem innan jag slutar amma helt och den tiden är nog här snart. Så jag börjar med att gå och sen om jag känner att jag lyckas med det i 30 dagar ska jag köra igång joggingsystemet 30 dagar, där jag ökar joggningen med en min för varje dag.

Nu har vi även tagit tag i tjejernas sovsituation. Efter lite inspiration från en vän har jag plockat fram ett stjärnsystem och om de somnar i sin säng med en av oss sittandes i mitten får de en stjärna och när de sover i sin säng hela natten får de en stjärna till. Jag gör en stjärna i den färg de vill ha den och klistrar den på ett papper under deras namn. När de kommit till tio stjärnor får de välja en liten sak (bland utvalda produkter). Vi började för två dagar sedan och nu har de redan fyra stjärnor, så på direkten verkade det funka. Vi tycker det är bra och tjejerna är nöjda så så länge allt fungerar bra så kör vi på.

Jag har även bestämt att den första delen av natten ska Vilgot sova i sin säng. Igår åt han gröt vid 20, ammade och somnade vid 21, sov i sin säng till 00.30, ammade, ammade igen 3.30 och 6.30 sen var det morgon. Maten har börjat fungera bättre igen och nu har jag minskat på amningen ganska mycket.Idag fick han kyckling för första gång (första gången för kött), han åt kyckling, ris, morot och majs (allt puréat) och med god aptit. Sen hade jag gjort en god mango/bananpuré till efterrätt men det verkar inte alls gå hem. Ska fortsätta göra efterrättspuréer i veckan och se om det finns något han kan tänkas gilla i fruktväg. Konstigt nog så tycker han inte det är gott med frukt, men avokado är en stor favorit som mellanmål.

Nä nu har jag försökt skriva detta inlägg i alldeles för många timmar, får avsluta och fortsätta skriva om allt och ingenting imorgon eller när det finns tid nästa gång.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Jessica
    Apr 20, 2010 @ 18:05:55

    Gillar stjärnsystemet :). Hoppas att det fortsätter att fungera! Du får komma ihåg det & tipsa mig om det någongång i framtiden i så fall. *Kramis*

    Svara

  2. Mammamandala
    Apr 21, 2010 @ 14:04:26

    Ja jag gillar fortfarande stjärnsystemet efter 3e natten. Imorse sa en liten tjej att hon hade glömt bort det under natten och vaknade hos pappa. Men nu tror jag att hon kommer komma ihåg att stanna i sängen. Jag ska försöka påminna dem på kvällen och prata positivt om det. Men båda är stolta över sina stjärnor.

    Jag ska påminna dig i framtiden om du behöver använda dig av någon metod 😀

    Kram!

    Svara

Kommentera

