Lite Vilgot-uppdateringar, snart 5½ månad

Det har varit en småkul utvecklingsvecka för Vilgot tycker jag. Han sitter bättre och bättre för varje dag, allt från några sekunder till flera minuter utan stöd. Hans första tand, den vänstra, har kommit upp (eller kommit igenom). I fredags hemma hos Josefine och Mattias vände han för första gången från rygg till mage men det är inget som han har gjort om fler gånger, men han är väldigt nära. Igår tog han sina första åltag, det var inte många cm han drog sig fram men han flyttade sig framåt flera gånger och såg ut att veta vad han gjorde, för han var ute efter en sak som han inte nådde men efter några åltag lyckades han få tag på den.

Maten tycker jag också går framåt. Nu har han smakat potatis, palsternacka, morot, broccoli, ärtor och majs. Han har även fått dessa grönsaker med lite olika kombinationer. Det verkar som att han gillar hemmagjord havregrynsgröt bättre än köpt gröt. Så havregrynsgröt med mosad banan har han fått. Sen ammar jag fortfarande, antingen efter att han har ätit om han verkar mer hungrig eller så väntar vi en eller två timmar. Idag tänkte jag köpa paltbröd, boveteflingor och torkade aprikosor så gröten kan bli lite mer järnberikad. Jag tycker det är lite tråkigt att bvc och andra säger att det är bäst med köpt gröt och synd när föräldrar som lagar egen mat får tråkiga blickar för att de inte ger sina barn näringsrik mat. Jag hörde om en mamma som lagade maten själv till sitt barn och då skulle hon bli skickad till dietist för att hon hon skulle förstå vikten av att ge sitt barn näringsrikt, sånt som finns i den köpta maten. Jag kan inte förstå det, att laga varierad kost till sitt barn måste väl ändå vara bättre än köpt burkmat som inte alltid ser så aptitlig ut och dessutom på många står att de innehåller mest vatten. Jag ska till bvc imorgon med Ofelia och ska höra lite vad hon tycker om att laga själv. Cassiopeja fick bara egen gröt och hon verkar inte ha nåt nån brist av något. I alla fall, nu längtar jag tills det är dags att laga middagar till Vilgot, det ska köpas hem mycket grönsaker och färska örter.

Inatt somnade  Vilgot vid 22 o jag vid 22.30, sen vaknade han inte förrän efter 3 nån gång, ammade, och åt igen vid 5-6 tror jag det var. Och även om de flesta nätter inte är så bra så är de heller inte konstant dåliga. Nä, det kanske börjar vända nu. Nu är vår lilla bebis snart inte så liten längre, han är på väg att bli en ”stor” kille 🙂 Vi får mysa på nu som bara den och njuta för det är sista gången vi får bebismysa.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kristina
    Apr 05, 2010 @ 11:42:29

    Då ska du veta hur det känns att gå på sitt sista föräldramöte i grundskolan. När jag påpekade det på mötet med lite sorg i rösten fick jag bara till svar (inkl från Johnny) att det var ju skööönt! Men jag tyckte att det kändes lite sorgligt, ”barn-eran” som har varat i så många år är snart slut. Men så är livet, nu går vi in i en ny era, med vuxna barn och Johnny och jag får nya roller. Så passa på och njut!

    Kram från moster

    Svara

  2. mammamandala
    Apr 05, 2010 @ 12:32:15

    Tack, jag ska ta det med mig och tänka på och att varje tex föräldramöte har en charm med sig och är något speciellt just i denna tid. Lätt att glömma men man får påminna sig själv att njuta i de små stunderna. Kram

    Svara

  3. Mamma//mormor/svärmor
    Apr 05, 2010 @ 18:57:05

    Heja Vilgot : )

    Svara

Kommentera

