Min önskelista *uppdaterad 30/4*

**30/4** Så här i trädgårdstider så har jag kommit på lite fler saker som jag önskar mig och lägger till på listan.

**25/4** Uppdatering: Idag efter att ha sett Josefine och Mattias ute och cykla så känner jag att jag måste skaffa en cykel. Så jag skriver upp det på önskelistan.

För att ha något att komma med när det gäller min önskelista så har jag börjat skriva ner saker, jag ska fundera vidare och skriver ner allt eftersom jag kommer mer kuligt.

*Trädgård
~picknickkorg, gärna med tillbehör som tallrikar, bestick eller vad som kan finnas i en sån
~kantskärare, så jag kan få fina linjer mellan sten och gräs 😀
~korg att kunna lägga löv, ogräs mm i
~staket, ett gult med vita knutar

*Cykel-gärna en fin och bra, en som har växlar så jag kan ta mig upp en bit i alla backar här.

*Upplevelser

* Skönhet
~smal plattång
~dermalociga: special cleansing gel, multi active toner
~kevin murphys bodylotion

* Sy-tillbehör (så jag kan börja sy nån gång och testa min nya symaskin)
~symaskinstrådrullar
~sånt papper man ritar mönstret på (har glömt vad det kallas)
~krita till att rita på tyget
~tygsax

* Kläder
~regnkläder (tex galonset)
~presentkort på kläder

Jag tar en kiwi istället

Jag känner mig hungrig, sugen och lite mer sugen på något gott och onyttigt, en chokladbit hade varit gott. Men jag är duktig och har nu tagit en kiwi istället. Fruktskålen är laddad och grönsaker har jag köpt hem att ta till när suget slår på 😀

Idag äter vi på Ikea istället för det som var planerat. Det är mysigt att komma iväg så här innan helgen, nästan så att veckan känns kortare då. Det blir något av en Henrik-helg så vi får passa på att träffas och umgås idag, ja även imorgon istället. En Henrik-helg betyder träning, med lopp på lördag som gör att han är borta en del timmar, sen på söndag ska han ut och cykla, det är nog årets första långpass på cykel för honom.

Just det jag har kommit på ett par saker till att önska mig. Ska uppdatera önskelistan 😀

Idag har det känts lite kämpigt

När jag idag gick ut på min 9e promenad (dag 9) kände jag inte alls mig lika pigg och rask som jag har gjort de andra dagarna. Det kändes som motvind över benen. Det kanske kan bero på att jag har ont i halsen och att näsan bränner, kroppen kanske är i förkylning och gör mig ur form. Hihi som om jag vore i form…efter lite drygt halva promenaden kändes det lite bättre och när jag väl var hemma kändes det lika skönt som alltid.

Dag 2 är det när det gäller min andra utmaning, att inte äta godis, choklad och chips förrän på min födelsedag, och efter min födelsedag är det en godisdag i veckan. Jag har varit sugen på choklad flera gånger idag, det är så gott och enkelt att bara snabbt stoppa i sig en bit. Men jag har klarat mig och väntar på tuffare dagar med ett större sug, som jag gissar att helgen kommer att bjuda på. På fredag till fredagsmyset ska jag duka upp med skålar av färgglada grönsaksstavar och god dippa. Jag hoppas att tjejerna tycker det nya myset blir lika mysigt som tidigare fredagar 😀 det tror jag faktiskt.

Lax i ugn med pizzatäcke

**Tips till variation: Att äta tomatröran utan lax. Jag äter inte själv fisk och värmde tomatröran lite snabbt och serverade till couscousen och hade skurna gröna bönor till och det blev gott det med, enkelt och bra!

3 laxfiléer
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 dl riven ost
Kryddor: Oregano (ganska mycket), basilika (färsk), svartpeppar grovmalen, örtsalt

Sätt ugnen på 220C. Lägg laxfiléerna i en smord form. Blanda övriga ingredienser i en skål och lägg tomatröran över laxen, in i ugnen tills laxen är klar (jag glömde kolla tiden, men skulle gissa 15 min).

Servera gärna med couscous och gröna bönor.

Veckomeny för vecka 17

Denna vecka har jag inte hunnit eller orkat tänka ut i förväg vilka grönsaker det blir till varje måltid. Jag har en del hemma så vi får variera oss allt eftersom dagarna kommer. Tjejerna gillar inte potatismos så på lördag när de ska sova borta får vi passa på att laga det. Dessutom är det snart slut på den ”vanliga” potatisen och sen kan vi inte göra potatismos på några månader. Får erkänna att jag har varit väldigt dålig på att skriva ut recept och lägga ut bilder, förhoppningsvis kan jag bli bättre på det men lovar inget.

Måndag: Chorizoskivor i salsasås, pastaskruvar
Tisdag: Lax i ugn med pizzatäcke, couscous
Onsdag: Kycklinglasagne med mozzarella, sallad
Torsdag: Kotletter i rödvinssås, ris och grönsaker
Fredag: Räkor, vitlöksbröd (och något mer men har inte bestämt vad, tjejerna får önska)
Lördag: Biff med potatismos
Söndag: Moussaka

Att mina barn gapar efter skeden…

är jag inte van vid. Vilgot verkar gilla att äta och gilla min mat. Jag blir nästan lika förvånad varje gång att han har ätit upp en stor tallrik med mat. Idag bjöd jag honom på potatis, köttfärs, champinjon/basilikaröra och broccoli/majs. Jag tänkte att jag skriver ner här hur jag gjorde så jag vet det till nästa gång, för snart får jag dra igång med att göra färdiga middagar att frysa in. Än så länge har jag kört med iskuber och det är perfekt eftersom man kan variera sig och blanda lite hit och dit varje dag. Men nu ska jag börja samla lagom stora burkar och sen frysa in lagom portioner istället eller också, vi kan ju ha både och. Så har du barnmatsburkar, creme fraiche burkar eller andra burkar i liknande storlek så tar jag gärna hand om dem 😀

Potatis och köttfärsröra

Receptet blir lite lustigt eftersom det kom till efter att jag plockat av lite mat från vår mat till Vilgots så jag har inga exakta mått.

Blandfärs, 600 gr stekte jag tillsammans med ½ rödlök (finhackad) och 2 vitlöksklyftor (rivna), tog av till Vilgot innan det fick någon färg. Mixade röran med lite vatten.

Champinjonröra, 5 champinjoner, 10 basilikablad, 1-2 msk gräslök (klippt), 1 msk dijonsenap, 3 dl mjölk, 1msk mjöl, 1-2 msk matlagningsvin. (Jag tog inte så mycket av såsen när jag tog av till Vilgot). Mixade röran.

Jag mosade en liten potatis, blandade med ca 2 msk av färsröran, 1 msk champinjonröra och hade i lite vatten för lösare konsistens och en iskub broccoli/majs, serverade maten med en tesked osaltat smör. Allt åts upp 😀

Nu har jag bestämt mig!

För att gå ett steg längre så ska jag förutom mina dagliga promenader fr.o.m imorgon inte äta något godis, choklad eller chips fram till min födelsedag. Lyckas jag ska jag sen fortsätta med en godisdag i veckan. Jag vet att det går men det är såååå svårt. Att få till en promenad om dagen är lätt som en plätt mot att ta bort godiset. Just choklad är min stora synd. Men jag har funderat länge och tycker att nu är det läge för förändring. Det kanske är någon mer som vill vara med mig så vi kan stötta och pusha varandra!?!

Så, jag har bestämt mig, har du?? 😉