En variant till pumpafrallorna *recept*

Dessa blev en ny favorit här hemma, speciellt av Ofelia så jag skriver ner receptet för att minnas hur det var jag gjorde till nästa bakning. (De bakades igår så därför har jag ingen bild på frallorna).

50g jäst
½ msk salt
5dl vatten (fingervarmt)
1msk socker
½dl rapsolja
1 stor morot (finriven)
1 ägg
1½ dl solrosfrön
14-17dl mjöl (jag använde fullkornsmjöl, råksikt och vetemjöl special)

Till pensling:
1 ägg
pumpakärnor

Smula jästen, häll i salt och lös jästen med en del vatten. Rör ner resten av vattnet och olja, socker, morot, ägg och solrosfrön. Jag sätter igång min assistent nu när mjölet ska ner. Häll i lite mjöl i taget och låt assistenten gå 10-15 min. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa ca 45 min under bakduk. Häll ut degen på mjölad bänk och dela den i två delar. Dela sen upp varje del i 8-10st (beroende på hur stora frallor du vill ha). Knåda varje del lite lätt i samband med att delen formas/rullas till en fralla och lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 230C. När alla är färdigrullade så låt de jäsa ca 30-40 min under bakduk. Efter jäsning pensla frallorna om du vill ha frön på, det går lika bra att hoppa över både äggpensling och pumpafrön. Sätt frallorna i ugnen ca 8 min. Knacka försiktigt fallorna i botten för att se så de är klara, klara låter de ihåliga (räcker att kolla en eller ett par st).

Låt de nygräddade frallorna svalna på galler och under bakduk.

Kommentera

