Fem lite utspridda timmars sömn

blev det i natt. Vilgot somnade ganska tidigt, vid 20, sen la jag honom i sängen vid 21.45 och ammade då. Jag la mig 22.30. 23.55 var det dags för första amningen, vi somnade om, 1.50 vaknade han igen, jag ammade men sen ville han inte äta mer och han vill inte somna om, gnällde och småskrek om vartannat, blev lugn för att sen bli gnällig igen, det blev lite gungande i famnen för att se gå upp och gå lite med honom, jag bytte blöja, och hoppades att han skulle somna om. 3.40 somnade han om, 5.20 vaknade han, han åt inte mycket men jag försökte ge honom en skvätt mjölk, gå lite med honom men det gick inte att somna om honom. Därefter blev det överlämning till Henrik och jag fick vila och halvsova en stund till. Med tanke på att han inte vill äta när han vaknar måste det vara något annat. Han verkar ha lite knip i magen, han drar upp benen och är lite gasig. En annan sak som jag kommit på och märkt tidigare är att det kan bero på hans mediciner. Han får pulmicort varje dag för förebyggande av förkylningsastma och täta luftvägar. Han får även airomir vid behov och den har han fått lite mer av nu ett par dagar för att han låtit lite pipig i bröstet vid andning. Läser man på biverkningar för airomir ger den sömnstörningar, inte så vanligt men ändå en biverkning och speciellt för barn. Pulmicort kan ge beteendeförändringar. Det kan nog vara troligt att han får extra problem med sömnen av medicinering. Imorgon ska jag prata med en sjuksköterska om hans mediciner och om en månad är det återbesök hos läkaren, då ska jag ta upp mina tankar om biverkningarna också och höra vad han säger.

Nu är tjejerna på kalas, olika men passande att det är på samma tid. Henrik passar på att springa under tiden och just nu somnade Vilgot så jag ska försöka mig på att få lite vila, annars tar Henrik honom och tjejerna och hittar på något efter kalasen så jag kan vila lite när de är borta.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. sofia
    Mar 07, 2010 @ 17:40:56

    tycker du semper dropparna hjälper mot knipen i magen?

    Svara

  2. sofia
    Mar 07, 2010 @ 18:46:54

    jag ska be till John Blund att strö lite sömnkli över vilgot inatt 🙂

    Svara

  3. mammamandala
    Mar 07, 2010 @ 18:50:06

    Vi har testat dem tidigare men jag märkte ingen skillnad. Det var nog när han var några veckor eller någon månad. Så jag kan väl ge dem en chans till. Just nu skulle jag göra väldigt mycket för att få nätterna bättre. Så vi får testa oss fram. Tack för bönen till John blund 😉

    Svara

  4. linda
    Mar 08, 2010 @ 07:38:09

    Hej
    Bobo går ju ständigt på pulmicort och airomir, har gjort sen han var 5 månader, även när han är frisk. Han har aldrig sovit bra!! sover inte än på nätterna. finns ju tyvärr inga andra med. att ge……………

    Svara

  5. mammamandala
    Mar 08, 2010 @ 09:10:04

    Hmm men det kanske beror på medicinerna då?! Jobbigt när de aldrig sover, man blir ju knäpp tillsist. Idag känner jag hjärtklappning hela tiden och det måste bero på sömnbristen då denna natt var ännu värre än förra. Nu har han istället sovit i drygt 2h och inte ätit på drygt 4h, synd att han inte gör likadant när jag har möjlighet att sova.

    Svara

Kommentera

