Humöret är inte på topp just nu

Suck, ”äntligen” och ”asagott” var vad tjejerna sa när jag gav upp imorse och gav dem köpt bröd. Det är tacken för att jag har bakat olika varianter av hembakt bröd i drygt en månad. Känns så ledsamt att inget jag lagar eller bakar är gott. Jag får bara höra ”äckligt”, ”det var inte så gott”, eller bara suck och sen att de vill äta kvällsmat direkt efter middagen. Jag kan sträcka mig till att köpa hem bröd då och då men jag vägrar ge dem halvfabrikat och mindre bra mat för att de ska tycka att maten är god. En tjej är väl mer kräsen än en annan och konstigt nog så gillar de helt olika mat så jag kan aldrig göra båda nöjda. Får de önska en gång i veckan blir den andra alltid sur när det blir ”fel” mat och äter knappt. Jag får hoppas att det dem äter av rent kött, fisk och färska grönsaker ger dem ändå mer näring än om de skulle äta tråkmat.

Kanske att jag är extra känslig idag när sömnen brister. Nu har det gått ganska många dagar sedan jag fick en ok natt och att vakna varannan timme ger mig ingen energi och inget tålamod. Ersättning verkar smaka nästan lika illa som tidigare och igår kanske Vilgot råkade svälja 2 ml, men det gav inte mycket extra sömn. Får kanske testa med gröt istället, men det känns alldeles för tidigt på något vis…suck…

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Camilla
    Mar 05, 2010 @ 13:27:05

    Ja detta matkrångel. Jobbigt att ha dubbelt krångel också, här är det ju bara en större som krånglar.
    Och de små de krånglar ju på sitt sätt.
    Tänk när de blir större och förhoppningsvis intresserade av mat, undrar vad de ska servera oss då 🙂

    Svara

  2. sofia
    Mar 05, 2010 @ 15:55:14

    jag vet precis hur d e!!!
    detta me mat asså
    DUBBEL suck!
    allt jag gör e äckligt med,,dagis har mkt godare mat
    ja e d kosntigt att du tycker d.iom all den maten e halvfabrikat och fullsprutat me en massa E-ämnen plus en massa kemikalier som gör att man blir beroende.
    man vill så gärna lära sina barn att äta RÄTT mat och uppskatta MAT och inte Eämnen
    men d e bara att inte ge upp
    men d e så tradigt å höra dag in och dag ur äcklig maten man e

    Svara

  3. kristina
    Mar 06, 2010 @ 09:56:41

    Jag kan trösta er med att det blir vuxna välfungerande människor av dem ändå 🙂

    Svara

  4. Marie
    Mar 16, 2010 @ 09:43:07

    Hej Leila!
    Fin blogg du har! Har läste några av dina inlägg och fastnade vid denna. Visst är det ledsamt när man försöker baka nyttigt bröd, laga bra mat och så blir det inte som man tänkt sig. Vi har ju tre barn och det är inte lätt att få alla nöjda. Är det något den ena älskar äter inte den andra osv. Fortsätt du att laga ”riktig” mat” istället för att köpa halvfabrikat fullt med smakförstärkare för att det ska smaka bra!?(kan man ifs göra ibland). Dina matsedlar ser ju jättegoda ut och eftersom du alltid har grönsaker till så finns det ju alltid ngt att plocka i sig eller hur! Dina barn ser alltid välmående ut 🙂 Ha det bra!

    Svara

  5. mammamandala
    Mar 16, 2010 @ 13:58:39

    -Kristina: ja det är ju tur det. Jag var ju själv ganska kräsen som liten, ja även som rätt stor och gillar inte allt nu heller. Men man kan alltid börja gilla något nytt så förhoppningsvis kan de börja äta lite mer av allt som stora.

    Svara

  6. mammamandala
    Mar 16, 2010 @ 14:01:19

    -Marie: Tack! Ja jag kör på med maten och som du säger så brukar det alltid finnas något litet som jag vet att de kan äta, även om det inte äts mycket så äts det något. Skönt att höra att du tycker de ser välmående ut ändå. Deras energi kan man inte klaga på heller så någonstans måste den ju plockas upp och det borde vara från min mat 😀 (Tack för din kommentar, det är så kul med kommentarer).

    Svara

Kommentera

