Dagens bröd

Skriver ner dagens brödrecept ifall det visar sig vara gott. Jag har utgått från ett standardrecept och haft i lite annat smått och gott.

50g jäst
5dl fingervarmt vatten
1½ tsk salt
1 stor morot
1/4 dl linfrön
1dl solrosfrön
1 msk honung
2 msk rapsolja
2dl dinkelmjöl, fullkorn
3dl fullkornsmjöl
3 dl råksikt
5½dl vetemjöl special (tror jag att jag tog) Jag brukar inte räkna utan sticka ner en kniv i degen och när inget fastnar på den har jag tagit nog med mjöl.
1 ägg
Pumpafrön

Smula jästen i bunken, strö över salt, och rör ut med en del av vattnet. Häll sedan i resten av vattnet, morot, linfrö, honung, solrosfrö, olja och blanda om. Sätt igång assistenen om du har en. Börja hälla ner mjölet. Det sista mjölet kan du ta lite åt gången. Spara ca ½dl till utbakning. Kör degen i köksassistenten i 10 min. (Jag brukar köra allt fr 5-15 min). Strö över lite mjöl och lägg en handduk över och låt degen jäsa 1h. Lägg ut degen på mjölat bakbord, dela i två delar och knåda lite lätt och forma till två bröd (mina brukar vara lite klibbiga så det gäller att forma till fort och inte knåda för mycket). Lägg de i brödformar och låt jäsa under bakduk ca 1h till. Sätt ugnen på 200C (jag använder varmluftsugn). Efter jäsning, pensla försiktigt bröden med ägg och häll över pumpafrön. Baka i nedre delen av ugnen i ca 25 min. Låt svalna under bakduk och på galler.

Kommentera

