Mandalas olivbröd

50g jäst
5dl fingervarmt vatten (37C)
1½-2 tsk havssalt
1½ msk honung
2 msk oregano
20 svarta oliver (jag skivade dem)
2 msk olivolja
4 dl dinkelmjöl fullkorn
4 dl fullkornsmjöl special
5-7 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke, salta och rör ut med en del av vattnet. Rör sen ner resten av vattnet, honungen, oreganon, oliverna och olivoljan. Blanda i mjölet lite i taget, låt köksmaskinen köra i 5-10 minuter. Låt degen jäsa övertäckt i 1h. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela i två lika stora. Baka ut degarna till två lika stora bröd och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200C. Bröden ska jäsa en gång till, nu i ca 40-50 min. Sätt sen in plåten i nedre delen av ugnen och låt stå inne tills de känns ihåliga om du knackar bröden i botten. Jag hade nog mina inne i 30 min, men det är olika från ugn till ugn, kolla hur de ser ut och känns efter 25 min.

Kommentera

