Mandalas köttfärs- & linsröra

Jag har aldrig varit så förtjust i linser och bönor men har hört att det är så nyttigt så nu tänkte jag att vi ska försöka börja laga mer mat med det i och se om jag kanske kan börja gilla det och få familjen till att äta det lite oftare. Så denna röra är det första jag gör med linser. Jag sa inte till tjejerna att vi hade linser i för de syntes inte så mycket. Tjejerna åt och sa att det var precis en sån köttfärssås de gillade och tyckte den var jättegod. Hihi vilken tur. Det var nog bra att jag inte sa att det var linser i för då skulle de säkert försöka pilla bort. Men vi testar blanda i på detta sätt och sen ska jag testa göra mat där det mer är tydligt med linserna och se om de gillar det lika mycket då. Det skulle ju vara bra 🙂 Majs hade vi som tillbehör eftersom Cassiopeja inte gillar majs men det var väldig gott till så man skulle kunna ha det direkt i röran också.

500g blandfärs (el. nötfärs)
½ frp röda linser (en sån med färdiga gogreen linser hade jag)
1 lök
2-3 vitlöksklyftor
1 morot
½ röd paprika
1 tomat
ca 3-4 msk tomatpuré
ca 1 msk soya
Kryddor: Ganska mycket av alla kryddorna. Örtsalt, chilipeppar, koriander, spiskummin, paprikapulver

Tärna paprika och tomat, hacka lök, riv morot och vitlök. Börja fräs grönsakerna och blanda sedan i färsen och stek klar. Krydda och rör ner tomatpuré, soya och linser. Jag serverade med pasta och tog några skvättar med pastavattnet med buljong i och hällde i färsröran. Smaka av och krydda eventuellt mer, kanske mer soya och tomatpuré?

Servera med pasta eller ris och majs.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Tillbaks till vardagen, ny veckomatsedel för v 37 « Mammamandala's Blog

Kommentera

