Har gjort mina första friterade kycklingbitar

Efter kaos och panik i köket fick jag väldigt goda kycklingbitar att bjuda familjen på. När jag la i de första två i en kastrull med olja förstod jag att oljan var alldeles för varm. Det börja ryka som bara den och slutade aldrig utan istället fylldes köket och nedervåningen. Jag fick springa ut med kastrullen och sätta den i snön, och där stod den kvar och kokade i flera minuter.

Men med resten av kycklingbitarna lyckades jag, då hettade jag bara upp olja lite snabbt i en stekpanna istället.

Jag började med att dela tre kycklingfiléer i småbitar, jag gjorde bitarna ganska tunna för att de snabbare skulle bli klara. Sen kryddade jag kycklingbitarna med salt och vitpeppar. Jag la mjöl i en påse och kryddade med chilikrydda och örtsalt i påsen. Jag tog lite inspiration från ett recept på friterad kyckling som jag hittat på nätet http://www.matklubben.se/recept/friterad_kyckling_57536.html Jag använde tre ägg, men vet inte riktigt hur mycket mjöl jag hällde upp. Häll kycklingbitarna i påsen med mjöl och kryddor och blanda runt.

Vispa vitan för sig och sen gulan tillsammans med mineralvatten och lite salt. Blanda ihop de två och doppa kycklingen i det vispade skummet. Värm upp olja i stekpanna (om du inte vill göra det i kastrull som det står i det receptet). Jag fyllde upp botten av pannan med olja så kycklingbitarna friterades på en sida i taget. Låt de friteras några minuter på varje sida. Jag gjorde friteringen i tre omgångar för att alla inte fick plats samtidigt.

De friterade kycklingbitarna serverades med jasminris, sötsur sås (som jag gjorde efter ett recept på nätet) och kokta sockerärtor och bönor. Jättegott tyckte både jag och resten av familjen. Mina tjejer åt hur mycket som helst (för att vara dem) och nästa gång kommer jag använda mig av fyra filéer istället för tre.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mamma//mormor/svärmor
    Jan 13, 2010 @ 11:17:01

    Har ju sagt det flera gånger att de älskar chicken bits o hemmagjorda måste ju va godare : ) Bra att du inte gav upp i all rök.

    Svara

  2. Benny
    Mar 25, 2010 @ 07:57:04

    Ett tips, skaffa en termometer, gärna elektronisk, till nästa gång du skall fritera 😉
    Skulle göra falaffel en gång och han som skulle förklara hur man gjorde sa bara att oljan skulle vara ordentligt varm. Försökte flera gånger, men falafflarna bara försvann, kokade bort liksom…
    Inte förrän jag sänkte temperaturen till ca. 150 grader blev de som jag tänkt mig.

    Svara

  3. mammamandala
    Mar 25, 2010 @ 16:35:39

    Tack för påminnelsen. Har nu skrivit upp termometer på min inköpslista 😀 Har du nåt extragott recept på falafel som du vill dela med dig av?

    Svara

  4. Benny
    Apr 19, 2010 @ 09:38:39

    Tyvärr, brukar tappa bort receptet mellan gångerna 🙂
    Minns falaffelstånden när jag var i Israel. Flera meter med skålar med alla möjliga tillbehör, några goda, andra med smaker för andra än mig, men det är ju så det skall vara 😀
    Har dessutom en matrecensent här hemma som inte skräder orden, BLÄÄÄ, det där äter inte jag, och vad mycket grönsaker, usch!!!
    Jag brukar trösta mig med att han får väl kanske barn själv någon gång 😉
    Lite marigt att hålla en lagom och jämn temperatur på vanlig spis när man skall fritera.
    Är med i en marknadsundersökningspanel, för varje undersökning man är med i får man ett antal poäng som man kan spara ihop och lösa in mot olika varor så nu har fått mig en fritös. Behändigt när man skall fritera men kanske inget jag skulle tagit pengar ur den vanliga hushållskassan för att köpa.

    Svara

Kommentera

