Mandalas superenkla marinerade kyckling

4 kycklingfiléer
1 röd chilifrukt
knappt ½ dl flytande honung (akacia)
½ lime, skal + saft

Jag gjorde hela filéer i ugn och skar skåror (som skivor fast inte rakt igenom) i filén innan jag la ner de i en plastpåse. Finhacka chilifrukten (jag tog bort kärnorna), lägg det i påsen, häll i honung, rivet limeskal och saften från limen. Låt detta marineras en stund. Jag började med detta och gjorde potatisstavar under tiden.

Lägg upp filéerna i en ugnsform, salta med flingsalt och in med formeni ugnen på ca 200 C tills de är genomstekta. Marinaden kan också hällas över. Jag hade mina filéer inne i 40 min. När jag tog ut formen vände jag på kycklingen och la ovansidan neråt, de fick ligga så tills de skulle serveras för att få en saftig yta av marinaden.

Vi åt potatisstavar, vitlöksfrästa grönsaker och en klick CF till.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Veckomatsedel för vecka 36 *gi-vecka 3* « Mammamandala's Blog

Kommentera

