Lasagne (även veg.)

Jag måste erkänna att jag har inte lagat lasagne på 10 år, och den enda gång jag har gjort en lasagne misslyckades jag så nu tog jag mod till mig och bestämde att jag måste lyckas göra en lasagne och gav den en chans till. Roligt nog så lyckades jag denna gång. Jag gjorde en med blandfärs och en med quornfärs (till mamma som inte äter kött). Jag skriver ner hur jag gjorde på ett ungefär, skriver det jag kommer ihåg 🙂

Färska lasagneplattor (jag köpte stora och för många så jag vet inte hur många jag använde)
600g blandfärs (välj quornfärs om veg.)
8 champinjoner
1 lök
5 tomater
4 stora msk tomatpuré
2-3 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
Kryddor: färsk timjan, oregano, salt, vitpeppar, cayenne, aromat (skäms, men har det bara i köttfärs, köttbullar o potatismos).
Ostsås: gjorde efter recept på arlas hemsida, hade 200g cheddarost i min o mammas.

Sätt ugnen på 220 C. Skiva champinjoner, hacka lök, riv vitlök och tärna tomaterna. Fräs svamp, lök o vitlök. Häll i tomatpuré, tomater och kryddor. När allt är blandat häll av och fräs färsen, blanda sen ihop allt och låt småputtra medans ostsåsen görs. Blanda/vispa ostsåsen hela tiden så det inte bräns i botten.

När allt är klart smöra en ugnsform. Lägg lasagneplattor i botten, på med köttfärssåsen och ost, sen varva önskat antal lager, avsluta med ostsås och sen lite riven ost överst. In i ugnen och den är nog klar på ca 15-20 min (går fort med färska lasagneplattor).

Servera en god sallad till lasagnen. Vi gjorde en sallad på bladspenat, sallad, timjan, tomat och fetaost.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mamma//mormor/svärmor
    Nov 03, 2009 @ 07:44:48

    Då ska jag uttala mig som ju fick äran att äta den vegetariska.
    Den var jättegod : )
    Jag har inte ätit lasagne på väldigt många år men denna smakade precis som jag kom ihåg det. Många +++++

    Svara

  2. mammamandala
    Nov 03, 2009 @ 09:55:23

    Hihi tack!!!

    Svara

Kommentera

